Avatar billede Noah_RC Juniormester
07. juli 2020 - 21:11 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Powerline

Hej alle sammen
Jeg kan ikke få ethernet, da jeg er en etage under routeren. Derfor tænkte jeg på powerline, men jeg tror mine stikkontakter er i to forskellige "el-faser" eller "el-grupper". Derfor ville jeg spørge om det var muligt at lave powerline eller powerlining over to faser i hjemmet?

Tak for hjælpen på forhånd
Avatar billede kurtba Ekspert
07. juli 2020 - 21:42 #1
Ikke noget problem. Jeg har 3 powerline enheder i mit hus, og de er alle 3 på forskellige faser. Som jeg har forstået det, er det fordi, at de bruger nulledningen.
Avatar billede Noah_RC Juniormester
07. juli 2020 - 22:01 #2
kurtba fungere det også godt? Altså når de ikke er i samme fase
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juli 2020 - 22:20 #3
Så længe du ikke bevæger dig over på et elsystem på en anden målergruppe (altså en helt anden eltavle), bør det ikke noget problem.
Avatar billede Noah_RC Juniormester
07. juli 2020 - 22:38 #4
Nogen anbefalinger til købet af adapterne? Skal egentlig kun bruge 1 kabel-udgang og fokuserer mest på latency, da jeg spiller meget PC.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. juli 2020 - 22:49 #5
Fungerer upåklageligt. Har også sat tilsvarende anlæg op hos et par bekendte med samme resultat. Jeg spiller ikke og bruger selv kun den trådløse del, så kan ikke oplyse nærmere om dette. Men der er jo også mulighed for kablet forbindelse på dem, som jeg har.
Jeg har Devolo 1200+ wlan. Det har efterhånden nogle år på bagen, men kan stadig købes. Skulle jeg købe i dag, ville jeg nok vælge Devolo Magic 2, da det jo er nyere.
Man skal være opmærksom på, at de findes både med wifi og som ren dlan. Udgaven som kun kan køre med kabel er billigere, men wifi kan man vel altid bruge alle steder.
TP-link lave mig bekendt nogle powerline løsninger som er billigere, men om de virker bedre eller dårligere end Devolo, har jeg ingen erfaring med.
I dag vil mange formentlig også kigge i retning af de mange nye mesh løsninger, som er kommet på markedet.
Avatar billede Noah_RC Juniormester
07. juli 2020 - 23:18 #6
1200 kr er lidt for meget for min smag dog, da jeg ikke er 100% sikker på det virker. Nogen billigere anbefalinger?
Avatar billede kurtba Ekspert
08. juli 2020 - 00:16 #7
Som jeg skrev, laver TP link noget, som er billigere, men kender ikke nærmere til det.
Du kan se et udvalg her
https://www.google.dk/search?q=tp+link+powerline&ie=UTF-8&oe=
Avatar billede Noah_RC Juniormester
08. juli 2020 - 00:40 #8
Tusind tak for hjælpen
Avatar billede Mikael Ekspert
09. juli 2020 - 09:48 #9
Anbefaler kraftigt, at man tjekker/undersøger, at løsningen virkelig virker på tværs af faserne inden købet..  Ikke alle gør det endnu. ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. juli 2020 - 10:25 #10
Jeg kan ikke se hvilke der ikke skulle gøre... - min egen "lavpris" fra Aldi med små 10 år på bagen gør... - og jeg kan ikke lige vurdere hvorfor signalet ikke skulle virke på tværs af faser.

Men det er da et fair råd at undersøge, så man er 100% sikker - specielt i lavpris segmentet. Det kan jo ske den indbyggede forstærker ikke er stærk nok til at række længere end 10-15 meter på kablet, og så kan der være noget om det.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. juli 2020 - 10:56 #11
#10.. Jeg ved heller ikke hvilke, som kan/ikke kan fungere på tværs af faserne.

Ved bare, at der var et indlæg (indenfor det sidste år) hvor en nyindkøbt IKKE kunne fungere på tværs.

Hvis man ser annoncer på forskellige fabrikater/online sælgere, så fremgår det yderst sjældent direkte af specifikationerne.

Selvfølgelig er der mindst 14 dages fortrydelse ved onlinekøb. Meeeen altid lidt irriterende med et fejlkøb ;)