Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 20:26 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

Stationær computer vil ikke starte

Min stationære Dell Studio Desktop 540ST vil ikke længere starte.

Et par af de foregående dage har den heller ikke startet, men jeg troede, det handlede om stikkontakten på væggen, fordi den alligevel startede efter lidt fiflen med ledningen.

Når jeg kigger bagpå ved strømforsyningen, kan jeg se, at der er en grøn diode, der lyser. Jeg ved ikke, om det indikerer, at strømforsyningen er ok - eller om det blot viser, at der i al fald er strøm tilsuttet.

Selvom jeg ikke regnede med, at det handlede om batteriet på bundkortet, har jeg alligevel haft det ude og holdt tænd/sluk-knappen inde for at aflade maskinen helt. Jeg har også prøvet med et helt nyt batteri. Inden den ikke ville starte, har jeg dog ikke haft problemer med dato eller ling. på den, så jeg går ud fra, det udelukker batteriet på bundkortet.

Jeg ved ikke, om nogen har et par yderligere simple ting, man kan forsøge?
Eller nogle enkle måder, hvorpå jeg nærmere kan kredse mig ind på, hvor problemet ligger?

Jeg har ikke rigtig forstand på at udskifte hardware i den - udover de mest simple ting - og synes, det virker noget omfattende selv at begynde at prøve at skifte strømforsnyning eller tænd/sluk-panelet - og er jo heller ikke helt sikker på, at problemet ligger der.

(Spørgsmålet overlapper muligvis lidt mit andet spørgsmål om samme problem ang. reparation, men jeg delte det op for overkuselighedens skyld).
Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 20:27 #1
Den siger ikke en lyd. Ingen biplyde eller blæser går i gang. Kun den grønne diode lyser bagpå.
Avatar billede kurtba Ekspert
10. juli 2020 - 21:22 #2
Tyder mest på, at strømforsyningen er gået sig en tur. Dioden viser, at den modtager strøm, men ikke noget om, hvad den sender videre ind i computeren.
Prøv evt. lige at tag strømmen helt fra. Altså fjern ledningen, så du er sikker på, at den ikke får strøm. Hold tænd/sluk knappen inde i 20-30 sek. Sæt strøm til. Virker den stadig ikke, så må første fejlmulighed være at prøve at skifte strømforsyningen.
Avatar billede kurtba Ekspert
10. juli 2020 - 21:27 #3
Har nu set din anden tråd. Det er jo fuldstændig samme problematik i den anden tråd, så det er noget rod at have 2 spørgsmål om samme problem. Jeg glemte lige, at det også kan være din tænd sluk knap, som er defekt. Det kan du kontrollere ved kortvarigt at kortslutte den på bagsiden. Find de 2 ledninger som går til kontakten og sæt en skruetrækker på, så de kortvarigt kortsluttes. Tænder pc.en så, har du fundet problemet.
Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 21:44 #4
@ kurtba Jeg vil lige overveje dit forslag om at forsøge at kortslutte tænd/sluk-knappen. Men ved ikke lige om jeg tør pga. det med elektriciteten. Men det lyder i al fald som en god mulighed for at kunne udelukke noget, hvis jeg kan finde frem til de to ledninger. Umiddelbart har jeg haft frontpanelet af, og det virker som om selve tænd/sluk-delen sidder inde i en form for modul.

Du har helt ret  i, at de to spørgsmål overlapper hinanden. Men jeg tænkte det blev for rodet, hvis begge ting lå i samme spørgsmål (altså råd til computeren, der ikke ville starte - og så mere faktuelle råd om computer-reparatører).

I øvrigt tak for feedback.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juli 2020 - 22:46 #5
For uden en forsyning der kan være ustabil har jeg oplevet en pc der ikke ville starte på grund af en skærm der havde en defekt. Anden tilsluttet hardware som ekstra hard disk kan heller ikke udelukkes.  Prøv at pille fra til et minimum for at se om den starter bedre op.
Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 23:18 #6
#5 Godt tip. Det vil jeg prøve med det samme.
Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 23:26 #7
#5 Det gjorde dog ingen forskel. Der er stadig ingen strøm på computeren.
Avatar billede jalved Ekspert
10. juli 2020 - 23:41 #8
Jeg fandt et tilsvarende spørgsmål, hvor der kommer råd om et par ekstra ting, man kan forsøge - bl.a. at tjekke de forskellige tilslutninger.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1022017
Avatar billede jalved Ekspert
11. juli 2020 - 00:42 #9
Nu har jeg kontrolleret stikkene, der går fra strømforsyningen til bundkort m.m.. Ingen virkede til at være løse.

Der virker til at være en blæser på strømforsyningen. Skulle man ikke forvente, at den automatisk gik i gang idet, man tænder for strømforsyningen?

Hvis det er tilfældet, så kunne det jo også tyde på, at problemet faktisk ligger tidligt ved enten selve strømforsyningen eller tænd/sluk-knappen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2020 - 06:56 #10
#9 Jo blæseren i forsyningen bør dreje rundt når du tænder computeren
Avatar billede jalved Ekspert
11. juli 2020 - 11:50 #11
Jeg kiggede på muligheden af at gøre som #3 foreslår - at kortslutte to ledninger på startknappen. Men som jeg umiddelbart kan se det, så går det fem-seks tynde og farvede ledninger ud fra knappen, og jeg ved ikke lige, hvilke jeg evt. skulle kortslutte.

Ligesom jeg ikke tør hive dem af bundkortet, hvis jeg ikke kan få dem sat på igen. Så jeg holder mig fra det. Det lød ellers som en god test.

Det ender nok med, den må til reparation. Tak for kommentarerne.
Avatar billede jalved Ekspert
11. juli 2020 - 11:56 #12
Til dem, der evt. selv sidder med samme problem, så havde jeg oprettet et spørgsmål om samme emne, der gik mere på selve reparationen hos en tekniker.

Måske kan man bruge nogle input derfra også.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1033941?k=8359642
Avatar billede jalved Ekspert
11. juli 2020 - 11:58 #13
Sorry, jeg fik klumret i linket. Ovenstående link henviser kun til denne tråd.
Avatar billede jalved Ekspert
11. juli 2020 - 12:00 #14