Avatar billede Susanne Novice
26. juli 2020 - 09:28 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Udskiftning af harddisk og flere RAM? HP 15-ay100no

Hej,
Jeg er totalt uerfaren med at udskifte hardware, men er god til at skille ting ad - og nogle gange samle dem igen 😀 Min søns HP er gået ned pga. en død harddisk (er blevet diagnosticeret). Da han har fået en ny, ønsker jeg selv at eksperimentere med at udskifte harddisken til en 240 GB Kingston SSDNow A400 - har googlet mig til at den burde passe. Nårjeg alligevel skal åbne den, vil det så kunne betale sig at sætte 8 gb ram mere i?

Nuværende specs: Intel Core i5-7200U, 8 gb, 1000 gb, HDD

Jeg har fundet diverse videoer, der viser hvordan man udskifter harddisken - men er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på?

Vh
Novicen
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2020 - 09:45 #1
Ja jeg ville når du alligevel er derinde afmontere blæseren og få det renset op derinde for nullermænd.
Med hensyn til ram vil jeg mene at det helt kommer an på hvad du skal bruge computeren til.
Er det normalt brug som surf, mail, tekstbehandling og evt stream af video så har du ikke behov for mere ram.
Avatar billede KSN Mester
26. juli 2020 - 10:19 #2
Begge indgreb er rimelig simple.
Men som 220661 nævner, så kan du lige så godt få fjernet støv.

Mht. Ram, så skal du sikre dig at det er de rigtige du får købt og at dit bundkort kan læse den mængde/type du ønsker at sætte i.
Der kan godt være begrænsninger, så find ud af hvilket bundkort der sidder i og  slå det op på Google
Avatar billede poko1 Ekspert
26. juli 2020 - 11:12 #3
Det er temmelig svært at skille den så meget af at du kan få blæseren ud! Men prøv at købe en dåse trykluft og bruge en støvsuger
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2020 - 11:21 #4
Hvis den ser sådan ud indvendigt https://www.youtube.com/watch?v=mihOOBkS23I er det kun 3 skruer og et stik der skal af, og så kan man rense både køleprofilen og blæseren grundigt før den monteres igen
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2020 - 11:22 #5
start ca 1:10 inde i video
Avatar billede poko1 Ekspert
26. juli 2020 - 12:04 #6
Først skal tastaturet ud dernæst overdækslet så kan blæseren tages ud den sidder bagerst i venstre side pas på at se efter hvordan ledningerne er placeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2020 - 12:19 #7
I følge den service manual her http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05087748 (se side 53 og 71) der skulle man kunne udtage blæseren uden at skille den ad til atomer.
Og har man ikke kølepasta, skal man lade være med at pille selve køleprofilen af som der også vises. Derfor skulle det gerne være som i video indlæg #4 ca. 1:10 inde :-)
Avatar billede milter Ekspert
26. juli 2020 - 15:49 #8
Du spørger: " ...er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på?"

Jeg ved ikke, om du er klar over det, men både styresystem, drivere og programmer skal selvfølgelig geninstalleres, før du kan bruge computeren til noget som helst med en ny HDD/SSD :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2020 - 15:54 #9
#8 Enig :-)
Har computeren kørt Windows 7 eller 8 da disken døde kan man installere Windows 10 på den. Fra anden computer henter og opretter man et installations medie herfra https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Du downloader værktøjet  og kører det. Du vælger at hente til anden pc. Du skal bruge en usb pind på mindst 8 GB Der er vejledning nede på siden.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juli 2020 - 16:07 #11
Når men når hertil https://ibb.co/wsk6z06 vælger men at sige men ikke har produktnøgle.
Her er en anden guide også https://e-gear.dk/tips/saadan-installerer-du-windows-10/
Avatar billede Susanne Novice
28. juli 2020 - 08:16 #12
Mange tak for alle de gode svar! Jeg kaster mig ud i at bestille en ny harddisk.
Jeg har ikke åbnet hp’en endnu, så må se om blæseren er til at afmontere eller om det bliver støvsugeren.
Det bliver nok installering af styresystem og drivere, der bliver den største hurdle. Jeg har i “gamle dage” selv formateret mine computere og geninstalleret i DOS-tilstand, men det er jo anderledes nu. Jeg prøver at følge videolinket, tak for det.
Måske dumt spørgsmål, men følger diverse drivere med i Windows 10??
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2020 - 08:22 #13
De fleste Drivere hvis ikke alle bliver automatisk installeret ellers kan de hentes hos HP!
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 08:28 #14
#10 Windows 10 er den version fra Microsoft der har flest drivere med, så jeg vil tor du ikke har driver problemer når den er kommet på. Er der enkelte som ikke virker optimalt, så følg poko1's råd med at gå til HP :-)
Avatar billede Susanne Novice
28. juli 2020 - 08:41 #15
Det jeg mener er, virker fx USB-stikket, når jeg sætter en extern harddisk til med Windows installationsfilerne?
Avatar billede Susanne Novice
28. juli 2020 - 08:45 #16
Og er det nødvendigt med antistatisk måtte mv?
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2020 - 08:45 #17
Det skal være et USB Stik
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 08:45 #18
#15 Ville til enhver til købe en usb pind på min 8 GB og bruge denne.

Problemet med eksterne diske er at alt indholdet der ligger på den bliver slettet.
Ved ikke hvor mange gange jeg har set en frustreret pc bruger efter de havde brugt deres lagerdisk som installations medie, beklage sig over de ikke kan tilgå deres feriebilleder bagefter.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 09:03 #19
#16 Jeg har ikke brugt antistatisk måtte når jeg piller i computere. Udtager 230 volt fra dem og batteriet. Trykker og holder start knappen nede et stykke tid så bundkortet aflades. På stationær der holder jeg så på chassis med en hånd første gang jeg rører bundkortet derinde. Det man skal være mest obs. på er ram. Det er vigtigt man ikke har ophobet statisk elektricitet hvis man skal pille dem ud. De er det mest sårbare derinde. Så her skal man være lidt opmærksom.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2020 - 09:06 #20
#15 Jeg ville bruge et usb2 stik hvis der er sådan et på computeren. Har den ikke det så må det blive usb3. Jeg har oplevet en enkelt gang jeg ikke kunne få boot fra usb på grund af den var puttet i en usb3 port. Med usb2 var der ikke problemer.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2020 - 09:25 #21
En lille vejledning.
https://ibb.co/1TxNXpp