Avatar billede tville Juniormester
31. juli 2020 - 09:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Filnavn fra celle skal bruges i formel

Hej
Jeg har et ark, hvor jeg i kolonne a har alle filnavne fra en mappe stående. Det er blot filnavnet - ikke stien.
Jeg skal hente forskellige data fra filerne. Kan jeg koble filnavnet ind i en celleference?

En almindelig reference kunne se således ud:
=+'I:\Afdelinger\Kursus\IDV kurser\Kurser\[IDV projekt kdit0000.xlsm]data'!$D$5

Jeg ønsker at erstatte selv filnavnet: IDV projekt kdit0000.xlsm med indholdet i celle A1.
Avatar billede Jan K Ekspert
31. juli 2020 - 10:47 #1
Det kan lade sig gøre, men er ret omstændelig, hvis du ikke vil bruge VBA. Se fx her

https://stackoverflow.com/questions/28461672/referencing-value-in-a-closed-excel-workbook-using-indirect
Avatar billede ebea Ekspert
31. juli 2020 - 11:05 #2
For mig, er det lidt uklart, hvad det er du ønsker. Skal du hente data ud fra en lukket fil, ved hjælp af det filnavn som er i A1.
Eller skal du have erstattet filnavnet i en formel, med reference til filnavn i A1 ?
Avatar billede tville Juniormester
03. august 2020 - 08:32 #3
Hej ebea

Jeg skal hente data fra en række lukkede filer ud fra filnavn som er angivet i A1. Problemet er at filnavnet kun indeholder selve filnavnet og ikke mappe m.m.
Avatar billede Jan K Ekspert
03. august 2020 - 08:47 #4
Indirekte() som man normalt ville bruge, virker ikke på lukkede filer, hvilket det omstændeligt.
Avatar billede tville Juniormester
03. august 2020 - 08:48 #5
Men jeg har egentlig ikke noget imod at bruge VBA, hvis det er lettere på den måde
Avatar billede tville Juniormester
13. august 2020 - 13:04 #6
Jeg har lavet en VBA der sætter en formel ind i en celle. Der kunne jeg så flette filnavnet ind i, så problemet er løst.