Avatar billede ZeBa Ekspert
14. august 2020 - 00:38 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Mystik om forsvunden fil

Jeg bruger NEF filer når jeg fotograferer og konverterer til jpg.
I dag er der forsvundet en NEF fil for mig. Jeg har jpg-filen og har søgt på fil navnet på hele computeren og i skraldespanden, men den er ingen steder.
Og jeg har ikke tømt skraldespanden efter at jeg tog billedet.
Hvor pokker kan den være blevet af?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2020 - 06:43 #1
Filen er heller ikke på kamera mere?
Kan du have brugt funktionen klip så den måske er væk uden den er kommet i skraldespand?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. august 2020 - 06:57 #2
Prøv at trykke på denne PC. og ude til højre i søg skriv NEF.  tryk på enter lad den søge færdig i hele Computeren!
Avatar billede poko1 Ekspert
14. august 2020 - 07:06 #3
NEF: er Nikons  Format der svarer til andre mærkers RAW filer!
nar du alligevel ændrer til JPG. filer kan du så ikke ændre det til JPG i dit Kamera?
Det kan man i CANON.
PS. Hvis du bruger Photoshop så kig under Senest åbnet.
Avatar billede milter Ekspert
14. august 2020 - 11:33 #4
Afhængig af dine arbejdsmetoder kan det tænkes, at du simpelthen har konverteret NEF-filen til JPEG uden først at gemme den originale NEF. Kommandoerne kan være noget i retning af "Save copy as .."  i modsætning til "Save as..."
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. august 2020 - 11:42 #5
#1: Hvad er funktionen klip?
#2: Den dukker ikke op.
#3: Hvor kan man søge i senest åbnet?
#4: Jeg bruger ViewNX2, og det flytter alle filer fra SD kortet over på min PC.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. august 2020 - 12:10 #6
Hvis du istedet fror Kopier kommer til at vælge  Klip så forsvinder den også fra kildemappen men kan stadig sættes ind i et program.
De sidder så tæt sammen at man kan tage fejl
https://ibb.co/xSZCw4x
Sidst Åbnede er under filer men kun hvis du bruger Photoshop til behandling.
Avatar billede milter Ekspert
14. august 2020 - 12:11 #7
#5.
Har det virket før?
Er det kun et enkelt billede ud af mange, der er forsvundet?
Har du haft det forsvundne billede åbent i et program? Hvis ja, hvilket program, og hvad lavede du med det?
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. august 2020 - 12:16 #8
Ja
Photoshop, konverterede til jpg
Avatar billede poko1 Ekspert
14. august 2020 - 12:22 #9
Kan du se det her og åbne det? Hvis den melder ikke fundet så har du nok brugt klip
https://ibb.co/ZYPXpDP
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. august 2020 - 12:41 #10
Den er ikke der, for jeg har redigeret i hundredvis af filer de sidste dage.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. august 2020 - 13:33 #11
Måske en ide sådan gemmer jeg alle mine Kamera billeder alle Måneder og indvendig de forskellige årstal: Disse billeder er i fuld format. 6000 X 4000
https://ibb.co/873p8Hg
Avatar billede milter Ekspert
14. august 2020 - 14:15 #12
Jeg er stadig mest tilbøjelig til at tro, der er sket det, jeg nævner i #4.

Og for øvrigt er jeg enig med #3. Intet tyder på, du redigerer NEF-billederne men blot konverterer dem direkte til JPEG. Hvis det er korrekt, er der absolut ingen grund til at tage billederne som NEF på dit Nikon, tværtimod.
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. august 2020 - 20:45 #13
#12: Men det gør jeg, men skulle vi ikke vende tilbage til mit oprindelige spørgsmål.
Avatar billede milter Ekspert
15. august 2020 - 00:08 #14
#13.
Og det er det, vi af bedste evne prøver at hjælpe dig med. Nogle af os har måske endda arbejdet med den slags i et par årtier eller mere og ved måske også lidt om, hvor billedredigeringer af den slags kan gå galt. Nogle af os ved sikkert af egen erfaring, hvordan man gør processen så simpel, at man bedst undgår fejl af den slags.

Og du har stadig ikke fortalt os, hvorfor den originale NEF-fil er så vigtig, når du alligevel straks konverterer alle billederne til JPEG.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 00:19 #15
Jeg har mistet en fil og vil gerne finde den
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 00:21 #16
Jeg ved ganske udmærket hvordan man redigerer, har arbejdet med det i 20-25 år.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 00:39 #17
Jeg havde engang en NEF fil liggende på min HD. Den er der ikke mere, og uanset hvad jeg gør, dukker den ikke op.
Og hvordan jeg redigerer har intet med sagen at gøre.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 07:12 #18
Zeba du har for første gang i 25 år lavet en fejl og kommet til at overskrive den originale NEF fil med noget andet. Længere er den formodentlig ikke.
Om du så har kommet til at bruge klip der går udenom papirkurven eller du ved en fejl har kommet til at gemme oveni NEF filen og overset advarslerne kan vi jo af gode grunde ikke vide her.
Du kan jo forsøge med et Recovery program, men da du har redigeret i hundredevis af billeder efter, er chancen sikkert lille.
Jeg har ikke andre bud på det lige nu og her.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. august 2020 - 08:52 #19
Enig i #18 Hvis du har brugt muligheden i #2
https://ibb.co/71t79kK
Og i fremtiden så gem en kopi af dit SD kort.
Og lav dit Kameras NEF. om til JPG.
lige som her i mit CANON RAW til JPG.
https://ibb.co/VMyTQYL
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 11:10 #20
#18: Hvad og hvordan skulle jeg have overskrevet den? Jeg kan jo ikke overskrive den med en jpg og det er det eneste jeg har arbejdet med.
#19: Hvad mener du med at lave mit Kameras NEF. om til JPG?????
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 11:13 #21
Jeg er så dødtræt af mit Kaspersky, som er helt hysterisk. Det advarer mig imod at gå til de to links, I har givet mig, og siger, at de er skadelige!!!
Men tak for hjælpen, selv om det ikke hjalp :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 11:15 #22
#20 Hvis du ved et uheld har brugt klip og filen er slettet og du herefter har redigeret en masse billeder og gemt som jpg, kan den oprindelige NTF fil være overskrevet af disse filer, og så kan den ikke gendannes/findes
Der er jo nok en grund til du ikke kan finde den på computeren.
Det er en fejl 40.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. august 2020 - 11:16 #23
Jeg forlader tråden man kæmper åbenbart forgæves?
Som skrevet så er der forskel på at gemme som og gemme en kopi!
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 11:17 #24
#21 Der er intet i vejen med de to links. Du må kunne sætte en undtagelse til den nævnte side i Kaspersky.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 11:25 #25
#22: Jeg har aldrig hørt om, at man kan overskrive en NEF fil med en jpg fil??
#23: Hvad mener du med at kæmpe forgæves? ja, jeg er godt klar over, at de er forskel på at gemme som og gemme en kopi, men ingen af delene overskriver en NEF fil. Har jeg ikke lov at have min mening?
#24: Nej, det ved jeg godt, men Kaspersky er komplet hysterisk og advarer mig mod alt muligt. Og nu har jeg købt en VPN facilitet, fordi jeg sidder i Irland og gerne vil kunne se dansk tv, men DR.DK kan se, at jeg er i udlandet, selv om minip.dk siger, at jeg er i Hørsholm, men det har jo ikke rigtig noget med sagen at gøre :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 11:30 #26
#25 Bruger man "klip" så figurerer filen ikke længere i oversigten på de filer der er i systemet, da den ikke lander i papirkurv, og så kan andre filer overskrive pladsen uden problemer.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 11:32 #27
Hvad mener du med "klip"?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 11:35 #28
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 11:39 #29
Der står ikke noget om "klip"
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 11:52 #30
#29 Jo der er et billede i indlægget der viser hvor klip funktion sidder.
Men eftersom du ikke selv tror på, det er dig der har lavet en fejl, så vil jeg da ønske dig held og lykke med at finde den fil.
Fortsat god weekend :-)
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 12:36 #31
#30:
Ja, der er et billede i indlægget der viser hvor klip funktion sidder, men det er et program, som intet har med Photoshop at gøre.
Men du må da undskylde, at jeg ikke bare bøjer mig i støvet og uden videre accepterer jeres fantasifulde forslag som fx dette: "Og lav dit Kameras NEF. om til JPG.", som ikke giver mening i hverken min eller Photoshops verden.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 12:43 #32
#31 Jeg har ikke beskrevet noget om du skal lave dit kamera fil system om.
Det må du da helt selv om :-)
Jeg siger blot at din fil er væk, og den på en eller anden måde er blevet skrevet over, så du ikke kan finde den mere i fil systemet.
Klip funktionen kan sagtens bruges til at sætte filer ind i programmer.
Jeg kender dog ikke noget til hvordan Photoshop virker da jeg ikke har brugt det.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 12:45 #33
NB. Da jeg skrev om klip funktionen i det oprindelige indlæg #1 var der ikke tale om Photoshop endnu.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 12:46 #34
Og den oprindelige fil er væk fra kameraet?
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 12:47 #35
Så hvis du ikke kender noget til PS skulle du måske være lidt forsigtig med at påstå, at jeg har overskrevet en NEF fil, for det er ikke muligt.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 12:48 #36
En jpg har endelsen "jpg", og en NEF fil har endelen "NEF", så jeg har meget svært ved at se, hvordan man skulle kunne overskrive en NEF fil med en jpg.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 14:04 #37
#35:Nej du skulle have beskrevet dit problem noget mere detaljeret så vi ikke fra start skulle gætte os til hvorfor din fil var væk. Men det er jo altid nemt at nedgøre bagefter. Men det er så vidt jeg husker ret typisk for dig at gøre.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 21:26 #38
For folk der kan læse indenad kan det ikke beskrives mere præcist end jeg har gjort, men for folk som begynder at snakke om alt mulig andet som denne her
"Filen er heller ikke på kamera mere? Kan du have brugt funktionen klip så den måske er væk uden den er kommet i skraldespand? "
kan det selvfølgelig være lidt vanskeligt.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. august 2020 - 22:10 #39
Jeg skrev sådan her:
"Jeg bruger NEF filer når jeg fotograferer og konverterer til jpg.
I dag er der forsvundet en NEF fil for mig. Jeg har jpg-filen og har søgt på fil navnet på hele computeren og i skraldespanden, men den er ingen steder.
Og jeg har ikke tømt skraldespanden efter at jeg tog billedet.
Hvor pokker kan den være blevet af?"

Måske du kunne fortælle, hvad jeg skulle have skrevet for at du kunne forstå det?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 06:16 #40
Du kunne jo have fortalt om den fremgangsmåde du bruger når du flytter filerne fra dit kamera.
Grunden til jeg spurgte om billedet kunne lå på kamera var jo udelukkende for at redde  din dag, ikke alle får slettet filerne hvis der er stor hukommelse i kameraet. Det kan jo heller ikke være meningen vi skal læse så meget "indad" som du siger så vi skal vide hvilke rutiner du bruger.
Men skulle jeg have oprettet spørgsmålet her ville jeg skrive følgende:

Manglende NEF fil på pc efter konvertering.
Hej.
Jeg er fotograf og bruger min pc til at behandle mine billeder bagefter.
Mit kamera er et Nicon (modelnr), og den pc jeg bruger kører Windows 10.
Kameraet lagrer billederne i (raw format) NEF.
Men  da jeg skal også bruge dem i JPEG, overfører jeg dem  (med kamera program eller ved hjælpe af kopier og sæt ind) til en mappe jeg opretter på computeren kun til de billeder jeg lægger over til det projekt.
Til at konvertere billederne om, bruger jeg Photoshop.
Når disse billeder konverteres lægges de op i en ny mappe kun til disse billeder, så jeg har både raw filen NEF og en JPEG kopi på min pc.
Problemet nu er  at en fil mangler selvom jeg kontrollerede at de lå der.
Hvad kan være gået galt?
Jeg har efter jeg kontrollerede at filerne lå på pc slettet hukommelsen på kameraet.
Kan denne fil genskabes/findes igen på en måde?

Venlig hilsen 220661.

Her mener jeg jo så man har fået de informationer man skal bruge for at starte på at spørge ind.
Det tog måske nogle få  minutter længere at få skrevet, men til gengæld ville man spare tiden i den sidste ende, da man ikke pludselig skulle tage hensyn til nye oplysninger der kom i tråden man ikke kunne vide noget om.
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. august 2020 - 13:52 #41
Ja, og jeg kunne også fortælle om min bedstemors skolegang, om den måde jeg træner min hund på osv osv.
Men jeg skrev, at jeg havde flyttet en NEF fil over på min HD, og at den ikke er der mere. Det er de facts, der er brug for for at kunne hjælpe mig. Alt anden er overflødigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 14:32 #42
Nej det er ikke overflødigt. Det er din arrogante måde at være på til gengæld.
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. august 2020 - 14:48 #43
Der lå en fil på min HD og nu er den der ikke mere. Det er tilstrækkeligt at vide for at kunne hjælpe mig. Ja, måske er jeg arrogant. Det kunne jo skyldes, at jeg er dødtræt af at blive belært om ting, som er sagen aldeles uvedkommende.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. august 2020 - 16:05 #44
at i gider... det ender jo sådan hver gang med denne bruger.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 16:17 #45
Vi gider heller ikke mere nopsen. Han vil ikke indrømme han selv er skyld i at filen er væk. Havde der været fejl på harddisken ville mange filer mangle. Det er en fejl 40 som han ikke vil indrømme :-)
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. august 2020 - 20:47 #46
Jg gad nok vide hvor jeg har benægtet, at det kunne være min fejl
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2020 - 08:52 #47
#46 Nej ikke direkte. Men det havde jeg heller ikke forventet du ville
Jeg gav dig et tip om at du kunne prøve at køre et recovery program i #18, men det så ikke ud til du ville afprøve denne mulighed.
Du behøver ikke kommentere min besked her, for jeg ser den ikke da overvågning af tråden er droppet
Avatar billede ZeBa Ekspert
17. august 2020 - 11:13 #48
Det lyder ærlig talt lidt selvmodsigende.
Du har måske glemt at du skrev:
"Du kan jo forsøge med et Recovery program, men da du har redigeret i hundredevis af billeder efter, er chancen sikkert lille."
Men det betød måske ikke noget?