Avatar billede fp48 Praktikant
21. august 2020 - 20:48 Der er 5 kommentarer

Søg seneste værdi baglæns i en række

Søger en løsning hvor jeg i en ufuldstændig række af værdier (der er celler uden værdier) kan finde den seneste registrerede værdi (første værdi der træffes når Excel søger baglæns-mod venstre) og sammenligne den med en eksakt værdi.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. august 2020 - 21:14 #1
Hvis du har dine data i række 2 så prøv:

=LOOKUP(2;1/(2:2<>"");2:2)

dansk:

=SLÅ.OP(2;1/(2:2<>"");2:2)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. august 2020 - 19:16 #2
@fp48

Er du forsvundet igen?
Avatar billede fp48 Praktikant
26. august 2020 - 18:06 #3
Tak for input, har lige været væk nogle dage. Jeg tror ikke jeg forstår hvordan jeg skal anvende det, kan du skære det lidt mere ud i pap for mig. Fx hvor skal jeg sætte den søgeværdi ind som jeg vil træffe hvis jeg søger bagud (mod venstre). På forhånd tak
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. august 2020 - 20:09 #4
Prøv hellere at beskrive præcist hvad det er du ønsker. Hvor har du dine data, og hvad ønsker du som resultat. Giv et par eksempler.
Avatar billede fp48 Praktikant
05. september 2020 - 18:42 #5
Hvis jeg har fx to rækker med flg. kolonner med en encifret værdi i hver:

Række 1: 2 0 3 7 5 3 2 4
Række 2: 0 1 6 1 3 4 5 0

Jeg står så i en kolonne th. for rækken og skal søge bagud tv. i rækken og ønsker fx at det første tal jeg møder skal være "4" og hvis det er tilfældet, så skal der ske en markering i det felt hvor jeg står. Dvs. markering for række 1 men ikke for række 2. Nul eller manglende værdi i kolonnerne må ikke tælle med i søgningen.
Håber at det er lidt klarere hvad jeg ønsker. På forhånd tak.