Avatar billede Sarah Novice
01. september 2020 - 19:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bør jeg opdatere min mac?

Jeg har en 5,5 år gammel macbook pro retina, der fungerer ganske udemærket. Den er endnu ikke blevet særlig langsom. Jeg er dog løbet i problemer nu, da jeg ikke længere kan bruge onenote, og dette bunder formentligt i, at jeg skal opdatere min computer. Jeg har aldrig nogensinde opdateret den.

Kan min computer risikere at blive langsom og dårlig af at jeg opdaterer den nu?
Avatar billede Anders Seniormester
01. september 2020 - 19:25 #1
Jeg tror du har gjort den langsom og dårlig fordi du ikke har opdateret den.
Avatar billede Sarah Novice
01. september 2020 - 19:27 #2
Den er ikke langsom og dårlig. Den fungerer rigtig fint. Men kan jeg risikere at den ikke kan "holde til" at jeg først opdaterer den nu?
Avatar billede INK Ekspert
01. september 2020 - 20:58 #3
Blandt andet af sikkerhedsmæssige grunde er det en god idé, altid at opgradere.
Du får også nyeste udgave af de programmer, der er en integreret del af MacOS.
Avatar billede egonspock Seniormester
02. september 2020 - 00:18 #4
Der er mange overvejelser i den sammenhæng: hvis den er 5,5 år gammel, så er der måske andre programmer, der holder op med at virke, hvis du opdaterer. Til gengæld, hvis du bruger Microsoft OneNote, så er du måske ikke i farezonen. Bruger du andre programmer jævnligt?
Hvilket styresystem bruger du? Se Om denne Mac i æblemenuen øverst til venstre.
Avatar billede Sarah Novice
02. september 2020 - 08:23 #5
Nej, det gør jeg ikke. Jeg bruger den primært til skolebrug.
Styresystemet er: OSx yosemite version 10.10.5.
Avatar billede INK Ekspert
02. september 2020 - 08:40 #6
Di skal selvfølgelig tage en sikkerhedskopi, gerne med TimeMachine, inden du opgraderet.
Avatar billede ejvindh Ekspert
02. september 2020 - 13:10 #7
Jeg har selv for nylig været igennem samme problematik (dog med en macbook air). Jeg kan sige, at min erfaring er egentlig, at den holder ok hastighed. Men jeg har fået lidt bøvl med nogle drivere til gammel hardware, der ikke længere kan bruges. Men det lyder ikke til at væer en relevant problematik for dig.

Der vil givetvis efterhånden komme flere apps, der ikke kan installeres på din computer, hvis ikke du opdaterer. Hos mig var det f.eks. ønsket om at kunne installere Skype for Business. Så jeg tror du efterhånden vil være vejen vist, hvis du fortsat gerne vil kunne installere nye apps.

Men prøv da evt. at undersøge om det er muligt at downgrade igen, hvis det bliver for træls.