Avatar billede birdbrain Seniormester
02. september 2020 - 13:39 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

dato format

Jeg har i en userform et tekstfelt, hvor i der skal skrives en dato (dd.mm.yy), men når datoen bliver overført til excel arket ændres formatet, som var det tastet mm.dd.yy. Cellen i excel er formateret dd.mm.yy.
Sjovt nok, kan den godt finde ud af det, hvis jeg har passeret d 12 I en måned. 13-02-20 forbliver 13-02-20, men 12-02-20 ændres til 02-12-20
Har nogen et godt forslag til hvordan jeg løser problemet.
Avatar billede kim1a Ekspert
02. september 2020 - 17:00 #1
Jeg løste en lignende udfordring ved at hive datoen i stykker og så gøre således:
Datoinput:        Dato = Format(InputBox("Hvilken dato skal lageret opgøres efter", "Dato", "DD-MM-ÅÅÅÅ"), "DD-MM-YYYY")
    If IsDate(Dato) Then
    IndeværendeÅr = Year(Dato)
    IndeværendeMåned = Month(Dato)
    IndeværendeDag = Day(Dato)
        MSG1 = MsgBox("Skal lageret filtreres til månedsafslutning?", vbYesNo, "lagerfilterdato")
        If MSG1 = vbYes Then
            If IndeværendeMåned + 1 = 13 Then
            LagerFilterdato = Format("01-01-" & IndeværendeÅr + 1, "DD-MM-YYYY")
            Else: LagerFilterdato = Format("01-" & IndeværendeMåned + 1 & "-" & IndeværendeÅr, "DD-MM-YYYY")
        End If
        Else: LagerFilterdato = Format(Dato, "DD-MM-YYYY")
    End If
    Else: MsgBox ("Ikke rigtig datoformat"): GoTo Datoinput
    End If
Avatar billede birdbrain Seniormester
04. september 2020 - 07:56 #2
Kan godt se mine evner kommer til kort, ved ikke hvordan jeg kan lægge dit forslag ind i min kode. ( Hvis det overhovedet er der).
Det drejer sig om feltet "txt_OrdinationsDato"

Private Sub btn_IndsætData_Click()
    Dim xrow As Long

Sheets("journal").Select
xrow = Range("IndsætFastMedicin").Row + 1

If txt_OrdineretAf = "" Then
MsgBox "Husk ordineret af"
Exit Sub
End If

If txt_OrdinationsDato = "" Then
MsgBox "Husk ordinations dato"
Exit Sub
End If

Cells(xrow, 2).Value = txt_OrdinationsDato.Value
Cells(xrow, 4).Value = combo_Præperat.Value
Cells(xrow, 5).Value = txt_Styrke.Value
Cells(xrow, 6).Value = txt_DøgnDosis.Value
Cells(xrow, 7).Value = txt_DosisMo.Value
Cells(xrow, 8).Value = txt_DosisMi.Value
Cells(xrow, 9).Value = txt_DosisAf.Value
Cells(xrow, 10).Value = txt_DosisNa.Value
Cells(xrow, 12).Value = txt_OrdineretAf.Value

End Sub
Avatar billede birdbrain Seniormester
04. september 2020 - 11:45 #3
Fandt denne kode, som virker fortrinligt i mit skema, men tak for indlægget kim1a

Private Sub txt_OrdinationsDato_Change()

    Dim MyDate As String

    MyDate = Replace(Replace(Replace(Replace(txt_OrdinationsDato.Text, ",", "-"), ":", "-"), ";", "-"), ".", "-", 1, Len(txt_OrdinationsDato.Text), vbTextCompare)
    Sheets(1).Range("Ai5").Value = Format(MyDate, "mm-dd-yyyy")

End Sub