Avatar billede Butterfly Ekspert
10. september 2020 - 17:19 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Dato ændres ved brug af 1904-datosystem

Hej
Jeg har hentet en Excel fil i C5, når jeg ændre til "Brug 1904-datosystem" ændres alle datoer?? F.eks. 06-08-2019 ændres til 07-08-2023, hvad kan jeg gøre for at undgå det?
Eller hvad skal jeg ellers gøre for at kunne lægge timer sammen og få dage, timer, minutter og sekunder?
Avatar billede ebea Ekspert
10. september 2020 - 18:04 #1
Dette er ikke et svar på dit spørgsmål, men et spørgsmål til dig selv, og omkring de  andre spørgsmål du opretter, og som du end ikke kommenterer, hvis ikke lige der er et svar du mener gir' mening! F.eks. som nedenstående.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1034438

At du ikke kan bruge de foreslåede løsninger, er fair nok, men som minimum kunne du jo så kommentere dem, og bemærke at de nok ikke er aktuelle, eller hvad bevæggrunden nu kunne være.

Der er rent faktisk folk herinde, som bruger tid på dine spørgsmål, og som almindelig høflighed, er et svar nok det mindste man kan forlange af dig!
Og desuden vil spørgsmålene forblive uden en løsning, uden at nogen overhovedet aner hvorfor!
Så tag venligst dette med i dine overvejelser, når du placerer spørgsmål herinde!
Avatar billede ebea Ekspert
10. september 2020 - 18:27 #2
Men som svar på dit spørgsmål, så er årsagen at pr. standard bruger excel 1900 dato systemet. Og det har startdato pr. 01-01-1900.
Og ændrer du til dato format 1904, vi start dato være pr. 01-01-1904
Og da Excel jo bruger serienumre til at beregne datoer, så vil forskellen mellem disse 2 datoer være 1462, som er forskellen mellem de 2 serienumre (antal dage).

Og hvis du tager dine 2 nævnte datoer (06-08-2019) og (07-08-2023), og fratrækker dem fra hinanden, vil du opdage at forskellen er nøjagtig 1462.

Så enten skal du køre med det ene format, eller også fratrække 1462 fra dine datoer!
Avatar billede Jan K Ekspert
10. september 2020 - 19:41 #3
#2 Faktisk er startdatoen for 1904 systemet 2-1-1904 😀

Denne makro rett er datoef e tilbage efter skift til 1904 systemet

http://kronsell.net/Datoerretur.htm
Avatar billede Butterfly Ekspert
11. september 2020 - 09:03 #4
Mange tak for hjælpen og undskyld jeg ikke har svaret på alle spørgsmål jeg har stillet, jeg giver dig ret ebea, det er for dårligt.

Det var formlen [t]:mm der redder min formel, så behøver jeg ikke bruge 1904-datosystem.