Avatar billede lurup Ekspert
19. september 2020 - 20:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fane navn på ark

Kan man lave så fane navn kommer på ark ?
Fx hvis fanene i et ark  hedder sommerhus kommer det til at stå i celle B2

Allan
Avatar billede jens48 Ekspert
19. september 2020 - 22:34 #1
=CELL("filename";A1)
giver dig sti, projektmappenavn og arknavn. Hvis du kun vil have arknavn kan nedenstående formel bruges.

=MID(CELL("filename";A1);FIND("]";CELL("filename";A1);1)+1;999)

Jeg er lidt tøvende med at oversætte til dansk, da jeg ikke er sikker på hvordan "filename" oversættes, men prøv med

=MIDT(CELLE("filnavn";A1);FIND("]";CELLE("filnavn";A1);1)+1;999)
Avatar billede kim1a Ekspert
19. september 2020 - 22:37 #2
Den engelske version kommer her:
=MID(CELL("filename";A1);FIND("]";CELL("filename";A1))+1;255)

På dansk:
Mid = midt
Cell = celle
find = find
:-)
Avatar billede lurup Ekspert
19. september 2020 - 22:57 #3
Vil det sige at jeg skal skrive noget et sted og så er filnavn, ark og celle b1 det samme ?
Det vil være kanon hvis det er mulig.

Syntes ikke der sker noget når jeg bruger det kode i a1 eller b2 ?
Avatar billede jens48 Ekspert
19. september 2020 - 23:02 #4
Du skal blot skrive hele den nederste formel i B2. Hvis du har en dansk version og det ikke virker, så prøv at ændre "filnavn" til "filename"
Avatar billede lurup Ekspert
20. september 2020 - 17:58 #5
Syntes ikke der sker noget med fil navn . Har prøvet begge navne (filnavn/ filename)
Hvor skal jeg skrive navnet ? og den efter selv laver det om så det er ene i filnavn, celle b2 og arknavn.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. september 2020 - 20:12 #6
Har du husket at gemme filen med formlen i #1?
Avatar billede lurup Ekspert
20. september 2020 - 21:06 #7
Jeg har sat formen ind i celle b2. Skal der gøres andet ?

Se fil her
https://gofile.io/d/gsa3rW
Avatar billede jens48 Ekspert
20. september 2020 - 21:31 #8
Din formel virker hvis jeg ændrer den til

=MID(CELL("filename";A1);FIND("]";CELL("filename";A1);1)+1;999)

Jeg kan ikke se om du har dansk eller engelsk program, men hvis det er dansk så ret CELL til CELLE og MID til MIDT, men lad "filename" stå
Avatar billede jens48 Ekspert
20. september 2020 - 21:36 #9
Og bemærk lige xl-Enthusiastens bemærkning. Hvis filen ikke er gemt er der ingen sti. Og så virker formelen ikke
Avatar billede kurtba Ekspert
20. september 2020 - 22:10 #10
Gad vide om I snakker om det samme. Jeg har downloadet den fil, som lurup har lagt op, og den gør nøjagtig det den skal, den skriver arknavnet i celle B2.
Så lurup - ser du ikke det du ønsker i cellen. Der står ark 1, og det hedder dit ark jo.
Hvis du ændrer navnet på arket/fanen (højreklik og vælg omdøb) og efterfølgende igen gemmer filen, vil navnet i cellen også ændre sig, så som jeg ser det, er problemet rent faktisk løst.
Til orientering ser hans tilrettede formel således ud
=MIDT(CELLE("filnavn";A1);FIND("]";CELLE("filnavn";A1);1)+1;999)
Så den er tilpasset en dansk excel og viser korrekt i en dansk version.
Avatar billede lurup Ekspert
27. september 2020 - 11:46 #11
Tak det virker