Avatar billede staugaard Juniormester
22. september 2020 - 16:26 Der er 17 kommentarer

hvordan får jeg trådløst netværk derhen?

Hej.  jeg har fibernet i min hjem, hvor jeg til tilkoblet en godt nighthawk router, som fungerer rigtig godt i huset. mit problemer er,  at jeg 10 m væk fra huset har en lille klinik, hvor jeg rigtig gerne vil have trådløst internet, men jeg kan ikke finde en løsning.

pt har jeg trukket et kabel fra routeren over til klinikken, hvor min pc på klinikken så er tilkoblet direkte.

Jeg har forsøgt med det stærkeste google mesh routhersystemer, men det rækker desværre ikke fra huset over til klinikken, uanset placering af enheder.

Findes der nogle andre løsninger mon?  håber I kan hjælpe mig

Hilsen Anne
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. september 2020 - 17:00 #1
Er det et lille anneks på samme el-net? I så fald kan du bruge noget á la dette:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/powerline (findes også i DK men sidder i Sverige og orker ikke söge på dansk)
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. september 2020 - 17:26 #2
Hvis hus og annex er på samme el-måler, er #1 et godt bud. Jeg har selv stor glæde af Devolo dLAN 1200+ WiFi AC Starter Kit. Overfører både internet og TV signal uden problemer.
Se på Devolo hjemmeside, der findes også andre modeller. Du skal huske at være opmærksom på at nogen modeller er uden WiFi. Fremgår af spec.
Avatar billede INK Ekspert
22. september 2020 - 17:30 #3
Enig med #1

Kan fås med kun kabel i anneks-enden, eller med kabel og wifi tilslutning i annekset.

Eksempelvis her:
https://www.proshop.dk/Homeplug/TP-Link-TL-WPA4220-Kit-300Mbps-Homeplug/2413069
Avatar billede staugaard Juniormester
22. september 2020 - 21:47 #4
tusind tak for svar. jeg har tidligere haft en tp link wi-fi forlænger som havde et stik, hvor jeg også kunne tilslutte mit netkabel, men det fungerede rigtig dårligt desværre.

det kan evt. skyldes at det har været den forkerte, og jeg kan se at der er stor prisforskel på dem i anbefaler. hvis jeg udelukkende har brug for wi-fi signal, og
det skal være godt, hvilken model vil i så mene af jeg skal vælge?
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. september 2020 - 22:16 #5
Jeg kan klart anbefale den jeg nævner i #2. Den ligger i den dyre ende, men den fungerer. jeg har anvendt den i flere år uden problemer. Meget nem opsætning. Du skal dog selv vurdere hvad du vil, husk dog billigt kan hurtigt blive for dyrt.
Som nævnt er det vigtigt at dit hus og annex er på samme el-måler. Ellers fugerer denne løsning ikke. Det må gerne være forskellige faser.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. september 2020 - 22:42 #6
Er så enig med de andre. Overfør via strømnettet. Det er noget der dur. Jeg har samme anlæg som Uvanga og har ialt 3 enheder, som kører på forskellige faser, men på samme installation. Virker perfekt.
Kan nok købes billigst her
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?ssel=false&_ga=2.204586071.639762747.1600806579-1972827182.1598654863
De har også lavet nogle nyere versioner, som hedder Magic og Magic 2, så skulle jeg starte forfra i dag, ville jeg nok prøve med Magic 2, som ikke er meget dyrere:
https://www.dustinhome.dk/product/5011191844/magic-2-wifi-next-starter-kit-2-pack?ssel=false&LGWCODE=5011191844;90883;5443&gclid=CjwKCAjwwab7BRBAEiwAapqpTKXE3W7KdrTezoico653HtbuGomIBKXYO9heCwmINLyIbWL4SvyBphoCNEoQAvD_BwE
Sidstnævnte kan du læse en test af her::
https://jyllands-posten.dk/livsstil/digitalt/computer/ECE11423598/test-af-devolo-magic-2-wifi-multirumkit/
De skriver noget om mulige problemer, hvis de ikke kører på samme gruppe, men det forstår jeg intet af, da jeg netop kører på 3 forskellige grupper med mit anlæg uden problemer. Så det er nok noget teori fra gamle dage, som man stadig hænger fast i.
Avatar billede staugaard Juniormester
24. september 2020 - 09:02 #7
Tusind tak for de gode råd. jeg vil se nærmere på en Magic 2.  :-) det lyder som den rette løsning
Avatar billede staugaard Juniormester
27. september 2020 - 22:36 #8
Hej Igen. så har jeg købte devolo magic 2 og har tilsluttet den ene enhed  via kabel til min router og den anden i stik i mit annex og alle lamper lyser hvidt og der står i appen at den er forbundet men... når jeg laver en hastighedstest inde i huset får jeg følgende:
download 60,8. upload 59,8  og når jeg laver samme test i mit annex (klinik) får jeg download 17,8 og upload 7,6
jeg synes det går lidt langsom... er der noget jeg har overset?
Avatar billede staugaard Juniormester
27. september 2020 - 22:37 #9
alt el kører på samme gruppe
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. september 2020 - 23:37 #10
Så burde du uden problemer kunne anvende de i #2, #3 og #6 foreslåede løsninger.
Avatar billede kurtba Ekspert
28. september 2020 - 00:30 #11
Du har vel ikke sat nogen af enhederne til via fordelerdåse? De skal sidde direkte i stikkontakterne.
Hvilken hastighed får du ind i huset? Det ser lavt ud.
Er det trådløst eller via kabel, at du måler?
Jeg har en 300/60 forbindelse.
Når jeg tester trådløst lige ved siden af routeren, har jeg 90-10 i download og 70 i upload.
Når jeg kobler op via devolo 1200 i ca. 4 m afstand har jeg mellem 60 og 80 i download og 60 i upload.
Jeg har ikke målt med kabel.
Avatar billede staugaard Juniormester
28. september 2020 - 22:32 #12
Hej igen. jeg har sat begge enheder direkte i en stikkontakt og de lyser hvidt hvor de skal. Jeg har den hurtigste internetforbindelse på 500/500 via fiberbox fra waoo.
jeg har lige testet hastigheden her i huset via en waoo speedtest og får 102,8 upload/45,7 download (vores drenge sidder og gamer lige pt.) og i annexet (klinikken) hvor den anden enhed er placeret, der fik jeg 32,3 upload og 9,6 download.
jeg synes hele tiden jeg får meget forskellige resultater, og jeg ved ikke om waoo hastighedstest er den bedste?  Igår placerede jeg enheden i klinikken, og alt knapper lyste korrekt, men her til morgen lyste den ene rødt, og der var ingen trådløst netværk. før da jeg satte den i stik påny og tændte, kom den til at fungere igen...
Suk det er frustrerende, når man ikke har så meget styr på det ...
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. september 2020 - 09:00 #13
Spörgsmålet er om du er på 2,4 GHz eller 5 GHz?
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. september 2020 - 23:07 #14
Hvordan måler du? Er det via WiFi eller kabel isat? Nogle udbydere kræver at du måler via Lankabel tilsluttet din enhed. Dette for at eliminere dårlige mål hvis der f.eks er mur eller lign. hindring imellem enhed og PC. Eller meget elektrisk støj i lokalet. Derfor kan det også som #13 nævner være du skal se på WiFi frekvens. Du skriver udstyr er opsat i klinik, har du meget udstyr der udsender mikrobølger, så kan det forstyrre. Så inden du gør en hel masse, vil jeg foreslå du foretager en hastighedsmåling via Lankabel
Avatar billede staugaard Juniormester
30. september 2020 - 20:23 #15
Jeg har målt på alle tænkelige måder og har talt med netgear igår i  næsten 2 timer hvor vi var alt igennem.. der er altså noget galt med min router..  som så ryger retur til Elgiganten og ny er bestilt hos waoo. Så nu venter jeg spændt på at se hvordan det kommer til at virke mht forlængeren mv. når router er udskiftet. Tak for jeres store hjælp ind til nu, og håber det er ok hvis jeg vender tilbage, hvis jeg ikke får løst problemet :o)
Avatar billede staugaard Juniormester
26. oktober 2020 - 17:56 #16
Hej igen. Nu var jeg ellers lige så glad for, at mit internet virkede på klinikken, men lige nu har jeg en download hastighed på otte, og en upload på 1,8. Den ene enhed er korrekt Tilsluttet min router, Og den anden enhed sidder i en kontakt på klinikken, som kører på samme elnet.

Det lille hus på enheden kan godt blinke rødt ind imellem, så det må vel skyldes en dårlig forbindelse, men jeg kan bare ikke lokalisere hvilken. Er der nogen af jer som kan give mig et godt råd?

Jeg har haft begge enheder ude og genstarte, og har også har dem tæt på hinanden, blot for at sikre at forbindelsen er etableret imellem dem.

Det har ellers fungeret rigtig fint igennem et stykke tid, dog er det først nu at jeg tester hastigheden. Håber der er nogen der kan hjælpe mig
Avatar billede kurtba Ekspert
26. oktober 2020 - 18:25 #17
Prøv at genstarte din router. Evt. test om du også har dårlig download ved routeren, så vil det også kunne mærkes længere væk. Men en jævnlig genstart af routeren er aldrig en dårlig ide.
Som udgangspunkt behøver man ikke at genstarte de andre enheder også, da det sker automatisk, når routeren genstartes.