Hvis det har været nødvendigt at åbne en port i din router, for at få en printer til at fungere, så er der da noget helt galt med dit netværks-setup.
Det kunne lyde som om du kun har ganske få enheder på, og at de sidder direkte i routerens porte. Visse udbydere bruger at reserveret hver port til et bestemt formål, og har således separeret netværkene i portene. Det kan forklare hvorfor port 25 skulle åbnes - så printer du i virkeligheden nok via internettet.
I så fald vil den IP-adresse du printer til, IKKE være den samme IP adresse som din printer fysisk har, men din offentlige IP-adresse - og den har du garanteret fået skiftet i forbindelse med skiftet af router.
Skriv en diagnose-side ud fra printeren, hvor du kan se hvilken IP-adresse den har.
Prøv at pinge printerens IP-adresse - svarer den ikke, er det netværket (eller printeren) den er gal med.
Hvis jeg har gættet rigtigt med routeren, bør du investere i en lille switch, du sætter til routeren (den port du i dag bruger PC´en til). Så sætter du printer og PC til i switchen i stedet. På den måde er både PC og printer på samme port på routeren, og dermed på samme logiske netværk - og det er ikke nødvendigt at åbne nogle porte... - og du bør kunne pinge printeren (hvis den ellers ligger i samme segment som din PC - altså har samme IP-adresse bort set fra det sidste nummer).
En lille switch er ganske billig:
https://www.edbpriser.dk/produkt/tp-link-tl-sg105-5-port-metal-gigabit-switch/