Avatar billede Pia Novice
07. oktober 2020 - 15:17 Der er 2 kommentarer

Xeros phaser 6180 mfp

Jeg har i februar fået en xeros phaser 6180 mfp - som jeg tidligere har fået hjælp herinde Fra - til at installere. Da jeg havde installeret kunne jeg ikke få den til at fungere på modem så jeg kunne bruge den på 2 pc’er - men fandt ud af at jeg skulle bede Yousee om åbning af port 25. Da det var gjort virkede printeren. Modemmet gik imidlertid ned (en kendt fejl hos Yousee) og jeg har fået et nyt modem. Nu virker printeren ikke 😏 jeg har tjekket - port 25 er stadig åben. Har talt med xeros danmark - skulle prøve at slette printer og geninstallere - men nu virker den da slet ikke - grr..... er frustreret og håber der er hjælp at hente herinde 🥰🙏
Avatar billede INK Ekspert
07. oktober 2020 - 19:53 #1
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. oktober 2020 - 22:08 #2
Hvis det har været nødvendigt at åbne en port i din router, for at få en printer til at fungere, så er der da noget helt galt med dit netværks-setup.

Det kunne lyde som om du kun har ganske få enheder på, og at de sidder direkte i routerens porte. Visse udbydere bruger at reserveret hver port til et bestemt formål, og har således separeret netværkene i portene. Det kan forklare hvorfor port 25 skulle åbnes - så printer du i virkeligheden nok via internettet.

I så fald vil den IP-adresse du printer til, IKKE være den samme IP adresse som din printer fysisk har, men din offentlige IP-adresse - og den har du garanteret fået skiftet i forbindelse med skiftet af router.

Skriv en diagnose-side ud fra printeren, hvor du kan se hvilken IP-adresse den har.

Prøv at pinge printerens IP-adresse - svarer den ikke, er det netværket (eller printeren) den er gal med.

Hvis jeg har gættet rigtigt med routeren, bør du investere i en lille switch, du sætter til routeren (den port du i dag bruger PC´en til). Så sætter du printer og PC til i switchen i stedet. På den måde er både PC og printer på samme port på routeren, og dermed på samme logiske netværk - og det er ikke nødvendigt at åbne nogle porte... - og du bør kunne pinge printeren (hvis den ellers ligger i samme segment som din PC - altså har samme IP-adresse bort set fra det sidste nummer).

En lille switch er ganske billig: https://www.edbpriser.dk/produkt/tp-link-tl-sg105-5-port-metal-gigabit-switch/