Avatar billede HHA Professor
09. oktober 2020 - 11:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

PC tænder ikke

Jeg har en PC (HP Prodesk 600 G1 SFF) der starter op, i 3 sekunder og slukker igen, dog bliver HDD lampe ved med at lyse.
Der sker intet hvis jeg trykker på power knappen.
Tager jeg strømmen til den går der 20 sekunder så slukker HDD lampen.
Når jeg sætter stikket i igen tænder den i 3 sekunder, slukker igen, pånær HDD lampen, som bliver ved med at lyse.

Jeg prøvede at pille HDD fra, ingen ændring.
Prøvede HDD og ram fra, ingen ændring.
Prøvede RAM, HDD og batteri.
Her brokkede den sig, jeg tog strømmen og jeg kunne sætte det hele til og den virkede igen.
Nu er den sgu gal igen efter 5 dage.
Dog kan jeg ikke komme i kontakt med den på samme måde, ved at pille dele fra.

Nogen der har en ide om hvad det kan være?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. oktober 2020 - 13:05 #1
Måske er strømforsyningen (PSU) defekt.

Herunder er en lille video vedr. hvordan man test strømforsyningen:

https://www.youtube.com/watch?v=XA_bPiWl3oE
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2020 - 15:01 #2
Der kan være flere grunde til dit problem. Erik er inde på en ting. Andre ting er det du har tilsluttet computeren.  Jeg har oplevet at en defekt skærm har været skyld i at en pc ikke ville starte op. Bundkortet kan også være problemet. Her kan man forsøge at dræne det for strøm før man starter pc. Det gøres ved at fjerne strøm fra den og holde start knappen nede i små 30 sekunder og så montere strøm og prøve opstart.
Avatar billede HHA Professor
09. oktober 2020 - 18:34 #3
ErikHg
Har prøvet det med PSU, men den har helt andre stik end det der er vist i den video.
Normalt er der nogle grove stik, men denne har kun fine stik.
Men har prøvet og ikke fået nogen reaktioner fra PSU ved at "kortslutte" den

220661
Har jeg også prøvet uden held.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. oktober 2020 - 19:05 #4
Jeg kan godt se at stikforbindelserne ikke er af den normale størrelse.
Jeg har indsat et link med manualen til din maskine:

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04331099
Avatar billede HHA Professor
11. oktober 2020 - 09:11 #5
Takker for jeres svar på noget, som er besværligt at svare på, når man ikke selv sidder med PC'en.

Jeg fandt ud af at det var selve powerknappen der hængte.
Den udvendige del i plastikkabinettet poppede fint ud, men den indvendige indeholdende selve kontakten gjorde ikke.
Lidt kontakt rens og trykluft, så var den som ny igen.

Takker for jeres hjælp, det er dejligt at der er nogen der gider hjælpe når det brænder på!
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. oktober 2020 - 10:19 #6
Godt at du fik løst problemet :-)
Ps. marker din kommentar i #5 som løsning, for så kan andre se at løsningen er fundet.