Avatar billede BettinaZT Juniormester
25. oktober 2020 - 18:32 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Oprettelse af ny website, mens gamle stadig er online

Hej,

Jeg har fået en opgave, at lave en nyere version af en gammel website (design), som ligger online, med god SEO-placering. Vil derfor gerne beholde de samme URL's.

Udfordring er: Den gamle site, skal være online, mens jeg opretter test.XXX.dk, og må ikke googles indekseres, mens jeg opretter den nye.

Hvad er det bedste at gøre i denne situation, har gjort for en del år siden, og har glemt kronologien - er der nogen som ved hvordan ?

Site ligger hosted lige nu på one.com.

Pft, Med mange hilsner Bettina
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2020 - 18:50 #1
lav den lokalt på din egen pc med fx xampp. så kan du fremvise og teste til du er blå i hovedet, og internettet er ikke med på, hvad der sker.
Avatar billede BettinaZT Juniormester
25. oktober 2020 - 18:58 #2
Tak for hjælpen @claes57
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. oktober 2020 - 22:54 #3
Det vil også være muligt at lægge den på http://test.XXX.dk/ og kræve brugernavn/password før man får adgang. Det kan en ikke søgemaskine ikke komme forbi, og så kan det være nemmere at se siderne på flere lokationer.
Avatar billede Slater Ekspert
26. oktober 2020 - 07:00 #4
Eller lægge en robots.txt på der forhindrer indeksering. Eller bruge en Digital Ocean droplet eller lignende til staging-serveren i stedet for et subdomæne på det rigtige domæne. Der er mange muligheder.
Avatar billede BettinaZT Juniormester
26. oktober 2020 - 10:18 #5
Tusind tak til jer begge, jeg har lykkedes i nat, med at få det hele til at virke... det svære tænker jeg kommer når jeg skal loade den nye web in på det gamle. Kan man købe sig til timebasis - ekspert-hjælp her?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2020 - 10:32 #6
Du henter programmet FileZilla (eller tilsvarende) og logger på dit domæne. Resten er som stifinder - Bare træk den nyudviklede mappe over i standard-mappen (husk at kopiere den gamle til fx din pc som det første - også med FileZilla - så du har en backup)
https://filezilla-project.org/ - du skal have 'Client' versionen
Avatar billede Slater Ekspert
26. oktober 2020 - 12:23 #7
Det kommer meget an på hvordan siden er lavet og hosten er sat op.
FTP, som Claes foreslår, er en meget gammeldags og low-tech måde at gøre det på, men kan sagtens være den nemmeste (eller eneste) måde, an på hvad der er tilgængeligt på serveren og hvordan I har koden opbevaret.

Er koden f.eks. versioneret? Eller ligger det bare som filer på en computer uden videre?

DNS-switching er nok udelukket eftersom det ligger på et One.com webhotel.
Avatar billede BettinaZT Juniormester
28. oktober 2020 - 19:47 #8
@Claes57, jeg har fulgt dit råd,og kommet så vidt at test er klar til visning, men hvordan kan jeg vise det visuelt på en 'localhost wordpress'. Uden at tage screenshoot, men en inaktiv visning  ?

TTPH Bettina
Avatar billede claes57 Ekspert
29. oktober 2020 - 06:37 #9
Du har enten din pc med ud til kunden, og kobler på en skærm der, eller online, så er det måske zoom/teams eller andet, der kan vise dit browservindue med du forklarer. Jeg har selv kun været på 'pc under armen'.
Hele xampp mappen kan dog være på usb eller en lille ekstern ssd-disk, så det kan let transporteres.
Avatar billede Tech-Jesper Novice
14. november 2020 - 15:06 #10
Hej Betina.

Jeg ved ikke om du er kommet i mål, jeg har lige gjort det for en af mine kunder, hvor vi brugt redirect 301 plugin. Først byggede vi sitet op via subdomæne, også satte vi 301 redirect link op så vi sørgede for at de gamle links ikke mistede deres værdi.

Du er velkommen til at kontakte mig https://jespersokbak.com/ hvis du har problemer.
Avatar billede jonasjoergensen Juniormester
09. januar 2021 - 22:49 #11
Til andre, der har samme udfordring.

Hele domænet bør sættes til Noindex, nofollow.

Sættes disalow på crawl samtidig i robots.txt er du godt sikret.

#10 det er en komplet forkert måde, at gøre det på. Google skal ikke have adgang til udviklerdomæne overhovedet.
Håber da ikke I lader Google crawle og indekserer for bagefter at redirecte?
Avatar billede Slater Ekspert
10. januar 2021 - 08:08 #12
#11: Opretter efterspørger også at de gamle URLs og deres SEO-værdi bibeholdes, hvilket meget tydeligt er hvad Tech-Jesper snakker om at redirecte, efter den nye side er kommet op. Ikke det midlertidige udviklerdomæne.

Robots og ingen indeksering var allerede nævnt.