26. oktober 2020 - 17:34 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjemmenetværk

Jeg bor på første sal i et lejet hus, vi har fælles internet, og routeren er placeret nede hos min kammerat i stueetagen, indtil nu har jeg haft en trådløs wifi-exstender, men det virker ikke optimalt mere, jeg har alt styret via "Google Home", og så har jeg surroundforstærker og tv, og selvfølgelig min mobil og laptop...... Og så har jeg en stationær PC som er forbundet til nettet via RJ 45 kabel, jeg overvejer enten en router, som jeg så sætter kablet i fra den stationære, og så evt kabel til tv og surroundforstærker, og så ellers wifi til de øvrige enheder, eller også en switch med et kabel-tilsluttet accespoint, hvilken mulighed vil være den bedste, jeg er selv i tvivl, og ved hellere ikke om man kan sætte to routere efter hinanden???
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. oktober 2020 - 20:32 #1
Hvis du har en router hos din kammerat i stuen, kan du "bare" nøjes med at købe en switch og smide kablet i på din etage. Så kan du fra den få lige så mange kabler, som der er porte ledige.
Og der kan du nemt smide et trådløst access point på, så du har bedre wifi dækning på din etage.
Dog vil det nok være optimalt, hvis du kunne køre noget mesh, så det er "samme" net du og din kammerat anvender trådløst, så de ikke forstyrrer hinanden.
26. oktober 2020 - 20:45 #2
Jeg har også tænkt på mesh, og det vil være det mest optimale, men det rækker økonomien ikke til pt....
Avatar billede wjens Guru
27. oktober 2020 - 16:02 #3
Er det rigtigt forstået at du har et RJ45 kabel ned til routeren i stuen? For så må du være dækket ind med lokal standard router med wi-fi hos dig selv på det kabel (hvis eller ikke 1. salen er mega stor). Din pc+ skal så kables til den nye lokale router og resten på wifi.

Du kan sagtens sætte en router efter en anden, det vil give dig et lokalt net så du ikke deler IP-adresser med stueetagen. Det vil være en fordel hvis I er helt IT uafhængige. Hvis du sætter DHCP=off i routeren fungerer den som en switch og så deler I IP-adresser, f.eks. til fælles printer.