Avatar billede Zjapper Novice
06. november 2020 - 15:09 Der er 21 kommentarer

Crashed PC, Defekt GPU Hvad nu?

Så skete der som med tiden vil ske med alle PC'er.
Min gode 7 år gamle "gamer" pc har udtjent sin værnepligt, og valgte at crashe for 4 dage siden mens jeg sad og spillede Borderlands.

7 år er alligevel ok for en pc at holde, uden nogensinde at have haft problemer (har ikke engang geninstalleret windows i alle de år, den har bare kørt derudaf). Så brokker mig ikke.:)

Men alligevel surt, især set i lyset af at jeg ikke har økonomien til en ny lige pt.
Så jeg har 2 valg.
Finde en ny og billig GPU, så den måske lige kan strække sig et år endnu mens jeg spare op til en ny pc.
Eller bide i det sure æble og omprioritere pengene og købe en ny PC.

Er ikke rigtig teknisk anlagt mere, er sgu blevet gammel grå og støvet, og er slet ikke inde i alt den nye teknologi mere. SÅ håber på lidt hjælp fra nogen som ved hvad de snakker om.:)

Problemet som skete.
Crash, og derefter kunne pc'en ikke starte op. Genstartede sig selv igen og igen uden nogensinde at komme ind i windows.
Geninstallerede windows (hvorfor ikke prøve) og alting så ud til at virke igen. Men glæden var kort. For selvom jeg nu har windows installeret, og i det mindste kan bruge min pc til at surfe på nettet og se youtube osv.
Så er grafikkortet deaktiveret af windows.

"Windows has stopped this device because it has reported problems (Code 43)".
Hvilket betyder at der ingen nydoutput er til min skærm (bruger vores fladskærms tv i stuen som PC skærm).
Så nede i lydenheder er alle "nvidia output high definition audio ikke tilsluttet".
Har prøvet at opdatere drivere, samt fjerne drivere og geninstallere dem og div andre ideer fra google.
Men uden held.
Har endda måtte slå windows update fra, for hvis min pc opdatere den nyeste windows opdatering, så sker det samme igen. Så kan windows ikke åbne, og min pc står og genstarter af sig selv igen og igen.
Så har 2 gange været nødt til at lave en systemgenoprettelse med windows cd'en, for at kunne komme ind i windows igen.
Har også åbnet pc'en og tjekket at grafikkortet sad rigtigt, og ikke sad løst eller lign.

Hvis nogen har en ide om hvad der kan være galt, andet end en defekt GPU som skal skiftes, så kom endelig med nogle bud.:)

Grafikkortet er et Geforce GTX 770.
Processor : INTEL-i5-4570
Strømforsyning er et XFX PRO550W
Windows 8.1

Så hvis det hedder nyt grafikkort, skal det bare være et rigtig billigt et, da selv et mega billigt GPU i dag, er ligeså godt som det som sidder i nu.
Og spiller stort set ikke spil mere (er som sagt blevet gammel), og har foræret min søn min Steam Profil med alle mine 100vis af spil, samt min social club account til GTA 5 osv, så hvis jeg endelig gør, er det kun Borderlands 1, CS:GO med min søn, og oldnordiske spil fra min ungdom (heroes of might and magic 3 og Red Alert 2".
Ville dog også gerne kunne spilel borderlands 2, men kan godt undvære indtil jeg får råd til ny PC.

Så kom endelig med bud på et nyt grafik kort som måske kan få min pc til at leve lidt endnu.

Skulle jeg endelig finde ny PC, ønsker jeg ikke at bruge mere end 4000 kr uanset hvad, da jeg slet ikke har behov for det stærkeste uhyre mere.
Sad og kiggede på en til 3999 hos sharkgaming, men når man læser på nettet, og ser så mange dårlige anmeldelser, ved jeg ikke om jeg tør købe fra dem.

Topdata har slet ikke nogen i den prisklasse.

Kiggede på MM vision, og fandt ellers en som var ligeså god som den fra sharkgaming, dog kostede den 500 kr ekstra. Men har til gengæld hørt meget godt om dem, så var villig til at betale 500 bobs ekstra for bedre service.

Lige indtil at jeg opdagede at de 799 kr for windows kommer OVENI de 4.499 kr for PC'en. Og så koster den pludselig 1.300 kr mere end en tilsvarende fra sharkgaming, samt alt for højt over hvad jeg gider at ofre.

Så er lidt på bar bund nu, og håber lidt at jeg kan strække den til black friday, hvor der måske bliver mulighed for en PC med mine krav, til en pris jeg gider at betale.

Eller kom endelig med bud.

Langt indlæg, sorry. Håber at i kan hjælpe.
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2020 - 15:45 #1
Må jeg foreslå en tredje mulighed?

Hvad med at købe et GTX 1650 eller 1660  nu og så flytte det over i en ny selvbygger, når pengene er der?

https://www.pricerunner.dk/sp/msi-geforce-gtx-1650-gaming-x.html

https://www.pricerunner.dk/sp/geforce-1660.html
Avatar billede Zjapper Novice
06. november 2020 - 15:56 #2
Selvbyg? Det har jeg slet ikke den tekniske viden til.
Og vil selvbyg ikke også overstige de 4000 kr? Tænker når nu at GPU'en alene koster 1.500 kr.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. november 2020 - 16:24 #3
Er du sikker på at det er  Grafik kortet der er stået af? Og ikke Bondkortet "CPU" ? er der en indbygget Grafik udgang på bundkortet hvor du kan prøve at tilslutte din skærm til for at kontrollere.
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2020 - 16:26 #4
#2.
Jo, men jeg skal slå en hel del knuder på min hjerne for at kunne skrive gaming og 4000 kroner i samme sætning :-) Jeg tror ikke, du finder en computer til 4000-4500  kroner med separat grafikkort, kun med indbygget grafik i CPU'en.

Har du prøvet at slutte din skærm til CPU'ens grafikudgang? Din INTEL-i5-4570 skulle have Intel® HD Graphics 4600, og så kan du i det mindste få et billede frem. Hvis dit Geforce GTX 770 er stået af, og noget tyder på det, så fjern det helt fra bundkortet. Dermed undgår du, at Windows forsøger at installere en driver til det.

Kan du overhovedet få et billede frem med dit Geforce GTX 770 installeret? Mange mennesker har på det seneste haft problemer med automatiske opdateringer til Windows, som har installeret ubrugelige drivere.
Avatar billede Zjapper Novice
06. november 2020 - 17:09 #5
Poko1: Ja jeg har prøvet at sætte HDMI kablet til indgangen i bundkortet, men der kom ikke noget billede. Har aldrig brugt den indgang, så ved ikke engang om den er deaktiveret eller aktiveret.

Milter: Sharkgaming har denne som burde kunne trække borderlands og CS:GO.
https://sharkgaming.dk/max-bite-extreme-v2

Den har da separat grafikkort.

Ved bare ikke om jeg tør at købe fra sharkgaming med de anmeldelser jeg har set.
Deres service i tilfælde af at der er problemer med PC'en efter køb skulle eftersigende være ikke eksisterende. :/

Jeg har fint billede osv med HDMI stikket sat i grafikkortet.
Udover at windows siger at grafikkortet er deaktiveret pga error 43, så der er ingen lyd igennem HDMI'en. Og jo, man kan godt se på billede når jeg scroller ned på sider osv at grafikkortet er deaktiveret.
Men kan da starte pc'en, gå på nettet og se youtube osv uden problemer.

Det var netop den opdatering den 2 november fra windows update som smadret alting. Så midt i borderlands crashed alting, og så kunne Pc'en ikke komme ind på windows, men blot sort skærm og genstart.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2020 - 17:31 #6
#5 Hvis der sidder et grafik kort i Pci porten så deaktiveres det interne kort i de fleste tilfælde.
Så skal du teste om grafik kører på cpu, bør kortet i pci porten ikke være monteret.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2020 - 17:32 #7
Hov. Ser nu du har billede, så ignorer mit spørgsmål.
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2020 - 18:22 #8
#5.

"Error 43" betyder ifølge mine googlinger, at enhedens driver er ophørt med at kommunikere med enheden (f.eks. grafikkortet). Det kan betyde, at driveren ikke duer, eller at enheden er gået i stykker. Hvis jeg forstår dig korrekt, så har du billede med skærmen koblet til din GTX 770 men ingen lyd. Er det korrekt?

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med det her fra #5: "Jeg har fint billede osv med HDMI stikket sat i grafikkortet.
Udover at windows siger at grafikkortet er deaktiveret pga error 43, så der er ingen lyd igennem HDMI'en."

Hvordan kan grafikkortet være deaktiveret, hvis du stadig har billede gennem det?
Avatar billede Zjapper Novice
06. november 2020 - 18:44 #9
Milter: Det er også det jeg havde google mig frem til. Og har i 4 dage kæmpet med at driver installationer, samt prøvet at slette enheden og drivere i enhedshåndtering og geninstallere dem, men uden held indtil videre. :/

Og ja, har billede på fladskærmen med HDMI i GPU'en som jeg altid har haft. Det er kun lyd som mangler. Og så kan man godt se på billedet af opløsningen og hastighed når jeg f.eks scroller ned på en side, at GPU'en ikke virker optimalt. Det er lidt hakkende når jeg f.eks scroller ned på facebook.
Har taget et screenshot af det med lydenhederne.

https://ibb.co/SRpXNkn

Kan heller ikke åbne Nvidia kontrolpanel.
Så kommer der bare en fejlmeddelelse op på skærmen med at der ikke er tilknyttet noget grafikkort til enheden.
Eller noget lign, kan ikke huske det, og den gider ikke at vise meddelelsen igen lige nu når jeg prøver at åbne nvidia kontrolpanel, der sker bare ingenting.

Og for at svare på dit sidste spørgsmål, så undre det netop også mig.
Har taget screenshot fra enhedshåndtering af windows fejlmeddelse.

https://ibb.co/ry9Dj2G

Ved hvert i fald, at hvis jeg lader windows opdatere mine drivere via windows update, så crasher min pc igen og kan ikke starte, før at jeg igen har lavet en systemgenoprettelse med cd'en.
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2020 - 18:44 #10
Og ja, jeg har lige checket det, og det ser ud til, at du kan købe en ny PC via linket i #5 med et GTX 1650 kort og Windows installeret til ca 4100 kroner plus fragt.  Det lyder som et godt tilbud, hvis resten af specifikationerne er ok med dig.

Det, jeg umiddelbart lagde mærke til, er, at bundkortet er af Micro-ATX typen og ikke har WiFi eller Bluetooth, og at der formentligt heller ikke er plads til udvidelseskort af den type på bundkortet.
Avatar billede Zjapper Novice
06. november 2020 - 18:48 #11
Milter: Harddisk plads er fint, og selvom 16GB ram havde været sjovt, så er jeg sikker på at 8GB er nok til mine behov.
Min nuværende PC har heller aldrig haft blutooth eller WIFI (Bruger alm internetkabel) så det kommer ikke til at genere mig.:)

Så længe den kan spille borderlands og CS:GO (for det har jeg lovet min søn), så er jeg fint tilfreds.
Avatar billede Zjapper Novice
06. november 2020 - 18:49 #12
Nå ja, og i3 processor er ikke noget vildt, men den er sikkert ligeså god som den old gamle i5 i min nuværende pc.
Avatar billede Zjapper Novice
06. november 2020 - 19:55 #13
Nu kom den meddelse fra nvidia kontrolpanel.

https://ibb.co/GQNDhJB

Den siger at min skærm ikke er forbundet med en Nvidia GPU.
Men HDMI stikket sidder netop i grafikkortet som det altid har gjort.
Det er virkelig underligt.
Avatar billede Zjapper Novice
07. november 2020 - 18:04 #14
Nogen ideer til hvad der kan være årsagen?
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2020 - 21:40 #15
Undskyld det sene svar, der har været andre ting på programmet :-)

Noget tyder på, at det er en inkompatibel driver, som er synderen, og jeg vil foreslå følgende.

Find en ældre driver til dit grafikkort hos Nvidia og gem den på dit skrivebord eller på USB. Du kan f.eks. prøve den her:

https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/152654/en-us

Afbryd internetforbindelsen fysisk til din PC for at forhindre automatisk opdatering og fjern den allerede installerede driver til grafikkortet via Enhedshåndtering.

Genstart computeren og installer den hentede driver. Genstart og stop automatisk opdatering af driveren som beskrevet herunder:

https://www.tomshardware.com/news/how-to-stop-automatic-driver-updates-windows
Avatar billede Zjapper Novice
08. november 2020 - 09:54 #16
Jeg tror at jeg laver en total geninstallation ad windows for at være helt sikker.
For har allerede prøvet at slette driverne i enhedshåndtering som beskrevet, men uden held.
Windows update bliver hvert i fald slået helt, for uanset set hvad. Så får den nye update min PC til at gå i sort og genstarte sig selv hele tiden.

Tak for links, jeg gør som beskrevet og håber at jeg kan få min PC til at køre lidt endnu, og så ryger der 500 kr om måneden til side, øremærket til en ny PC.
Avatar billede Zjapper Novice
08. november 2020 - 10:15 #17
Så lige at dne Nvidia driver du linkede til er til windows 10.
Jeg har windows 8.1. Gør det nogen forskel?
Og er de drivere til GTX 770?
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2020 - 15:10 #18
Herunder er drivere til 8.1. Jeg ville i første omgang vælge den ældste, altså version     440.97, October 22, 2019:

https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2020 - 15:12 #19
I linket ovenfor skal du klikke på "Search", og så dukker valgmulighederne op.
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2020 - 21:22 #20
Og så lige for en ordens skyld, herunder er vejledningen til at forhindre automatisk opdatering af drivere i 8.1, hvis du ikke selv har fundet den:

https://forums.tomshardware.com/faq/i-don%E2%80%99t-want-windows-8-windows-8-1-to-automatically-download-use-device-drivers-and-icons.1837525/
Avatar billede Zjapper Novice
09. november 2020 - 02:04 #21
Milter: Du er sgu en guttermand, det mener jeg virkelig.
Jeg giver det et shot i morgen og melder tilbage.:)