Avatar billede suulut_sdj Juniormester
12. november 2020 - 20:19 Der er 3 kommentarer

Linux læser ikke tal over 10 korrekt

Jeg har lavet et lille script til komandolinjen på en synology, som kører på linux.
tester ()
{
dom=11; dow=1;
echo "dom = $dom dow = $dow" ;
if [[ "$dom" = "1" ]] ; then echo "fuld backup" ;
elif [[ "$dow" = "1" && "$dom" = "1" ]] ; then echo "ingenting, backup er taget" ;
elif [[ "$dow" = "1" && "$dom" < "7" ]] ; then hours=$((($dom-1)*(24))) && echo "$hours timer decremental" ;
elif [[ "$dow" = "1" && "$dom" > "6" ]] ; then hours=168 && echo "$hours timer decremental" ;

else hours=24 && echo "incremental backup" ; fi
}
Scriptet fungere glimrende når jeg tester det, men ikke når $dom er over 10. Der bliver resultatet denne linle:
elif [[ "$dow" = "1" && "$dom" < "7" ]] ; then hours=$((($dom-1)*(24))) && echo "$hours timer decremental" ;
Som burde være resultatet når $dom er under 7
Håber nogen kan forklare mig hvorfor linux ikke læser tal over 10?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. november 2020 - 07:46 #1
Fjern ˚ om tal, når du tester - det er jo ikke en tekst, men et tal...
Avatar billede claes57 Ekspert
13. november 2020 - 07:47 #2
“ ikke ˚
Avatar billede suulut_sdj Juniormester
13. november 2020 - 09:08 #3
Tak for svaret :-)
Har ændret til både:
tester ()
{
echo "dom = $dom dow = $dow" ;
if [[ "$dom" = "1" ]] ; then echo "fuld backup" ;
elif [[ $dow = 1 && $dom > 6 ]] ; then hours=168 && echo "$hours timer decremental" ;
elif [[ $dow = 1 && $dom < 7 ]] ; then hours=$((($dom-1)*(24))) && echo "$hours timer decremental" ;
else hours=24 && echo "incremental backup" ; fi
}
og til
tester ()
{
echo "dom = $dom dow = $dow" ;
if [[ "$dom" = "1" ]] ; then echo "fuld backup" ;
elif [[ "$dow" = 1 && "$dom" > 6 ]] ; then hours=168 && echo "$hours timer decremental" ;
elif [[ "$dow" = 1 && "$dom" < 7 ]] ; then hours=$((($dom-1)*(24))) && echo "$hours timer decremental" ;
else hours=24 && echo "incremental backup" ; fi
}
dvs. ingen "" om selve tallene.
Resultatet er desværre det samme. Det er som om at 11 - 19 bliver læst som 1 og 20-29 bliver læst som 2 osv.
har lige testet denne linje:
dow=1; dom=11;
if [[ $dow = 1 && $dom < 2 ]] ; then echo "sand" ; fi
Den er sand
dow=1; dom=22;
if [[ $dow = 1 && $dom < 3 ]] ; then echo "sand" ; fi
Den er sand