Avatar billede Mauer84 Praktikant
12. november 2020 - 21:19 Der er 5 kommentarer

hente teskt fra kolone

Hej.

Jeg har brug for at hente tekst fra kollone A til kolonne B, men hvis samme tekst forekommer mere end 1 gang skal jeg ikke hente teksten.

eks. A1:BO A2:KO A3:TO A4:BO A5:PÅ
        B1:BO B2:KO B3:TO B4:PÅ

nogen forslag? pft
Avatar billede kim1a Ekspert
12. november 2020 - 22:20 #1
Omstændigt, men:
Lav en pivot med kolonne A som række og antal af kolonne A som værdi, nu kan du slå op i pivoten med xlookup eller vlookup og hvis tallet er over 1 så returnere ingenting.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
13. november 2020 - 07:38 #2
Er du egentligt ikke over i noget 'fjern dubletter'?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. november 2020 - 08:47 #3
Alternativt, med dine data i A2:A6, prøv denne matrixformel i B2 og kopier nedad:

=IFERROR(INDEX($A$2:$A$6;MATCH(0;COUNTIF($B$1:B1;$A$2:$A$6);0));"")

dansk

=HVIS.FEJL(INDEKS($A$2:$A$6;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($B$1:B1;$A$2:$A$6);0));"")

Husk at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.
Avatar billede madklub Guru
13. november 2020 - 09:32 #4
I Excel 365 er der en ny funktion, 'Unique' - jeg ved ikke hvad den hedder på dansk.
Avatar billede finb Ekspert
13. november 2020 - 11:23 #5
Kopier kolonne A over i kolonne B.
Fjern dubletter i kolonne B.