Avatar billede djk Praktikant
17. november 2020 - 20:03 Der er 11 kommentarer

Ulovlig scooter i uheld

Min søn på 16 har tunet sin scooter og var involveret i et uheld sidste uge. Der var en bil, der kørte ud foran ham fra en sidevej og han påkørte bilens sidedør. Det var på en p-plads på en større skole, så han kørte Ca. 20-25 km i timen, så uheldet havde ikke noget med hans fart at gøre.
Modpartens forsikringsselskab har nævnt, at de er informerede om at min søns scooter er ulovlig, men har det nogen betydning når han er den forurettede?
Avatar billede sukos Juniormester
17. november 2020 - 20:11 #1
Han kan vel få en bøde for at scooter er ulovlig.
Men bilist kører ud foran ham.......
Avatar billede sukos Juniormester
17. november 2020 - 20:13 #2
Og hvorfra ved de at den er ulovlig?
Avatar billede milter Ekspert
17. november 2020 - 20:37 #3
Helt ærligt, ingen af os her i dette forum kan bidrage med noget som helst fornuftigt, medmindre vi er jurister med kendskab til det område af den danske lovgivning, og medmindre vi kender alle sagens aspekter.

Stol på, at det danske retssystem ikke er korrupt, og at alle skyldige i en sådan sag vil blive dømt retfærdigt. En fart på 20-25 km i timen på en parkeringsplads kan sagtens blive betragtet som for høj. Jeg kan i hvert fald ikke huske, hvornår jeg har kørt så hurtigt på en parkeringsplads, og jeg har en hel del år på bagen som både bilist og knallertkører :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. november 2020 - 20:40 #4
Har lidt svært ved at se det for mig - en sidevej på en parkeringsplads. 25 km/t på en parkeringsplads - den fart kan have betydning. Højrevigepligt ?. Hvad afholder dem fra at synes de er forudrettet ?
Avatar billede sukos Juniormester
17. november 2020 - 20:47 #5
milter, stivstikker !
En bil kører ud foran ham fra en sidevej (parkeringsplads ?), og bilisten ser sig ikke for.
Længere er den ikke, ifølge de lovregler vi har.
At en motorcyklist kører 120 og bilisten kører ud, det kan man bedre forstå.

Anyway, scottere har jo lys på den dag i dag, eller hvad ?
Avatar billede milter Ekspert
17. november 2020 - 20:56 #6
#5.

Som sagt, stol på retssystemet :-)
Avatar billede sukos Juniormester
17. november 2020 - 21:01 #7
Bortset fra det, med 20-25 i timen, tager det ikke lang vej at bremse.
En mere detajeret og "hudløs" beskrivelse af uheldet fra din søn, vil måske give bedre ide om hvad som er hvad. (Ulovlig scoter, 20-25?)
I don't no, men der må jo være andre som har set det...
Avatar billede sukos Juniormester
17. november 2020 - 21:19 #8
Måske $26, stk 3 og 5,være til nytte.
https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven
Avatar billede kurtba Ekspert
17. november 2020 - 21:54 #9
Som udgangspunkt for selve uheldet har det ingen betydning, at din søns scooter ikke var lovlig, medmindre at dens ulovlige konstruktion har noget med uheldet at gøre.
Der må vi jo tro på dine oplysninger - altså at modparten har skylden i henhold til færdselsloven.
Der har været masser af eksempler på, at nogen troede, at de kunne sno sig ud af noget i forhold til færdselsuheld, ved at henvise til evt. ulovligheder for modparten.
Et meget typisk eksempel: En kører ind i en bil, som er parkeret ulovligt.
Selv om en bil er parkeret ulovligt, har man ikke lov til at køre ind i den. Den parkerede bil kan få en bøde for at holde ulovligt, men den der kørte ind i den får hele skylden for uheldet.
Et andet eksempel: En person kører frem for ubetinget vigepligt og rammer en anden, som var påvirket af spiritus.
Man har ikke lov til at køre frem for ubetinget vigepligt, fordi det er en spritbilist, som kommer kørende. Personen som kørte frem for ubetinget vigepligt får skylden for uheldet, og spritbilisten får en dom for spritkørsel.
Så i sagen med din søn: Der mangler oplysning om, hvorvidt der blev optaget rapport af politiet, da det kan betyde noget for din søn.
Jeg går igen ud fra, at det er helt sikkert, at modparten laver en ulovlig manøvre, som forårsager uheldet. Det får han så skylden for.
Hvis der har været politi på, går jeg ud fra, at de ved at knallerten var tunet, og det vil han så nok også få en bøde for, men det ændrer ikke umiddelbart på skyldsspørgsmålet i forhold til uheldet.
Hvorvidt han har kørt for stærkt efter forholdene kan jeg ikke bedømme.
Ud fra den oplyste hastighed har jeg svært ved at se, at forsikringen kan bruge det til noget, men hvis han f.eks. har kørt væsentligt stærkere end han må og har pådraget sig personskade, kan det give problemer, idet selv om modparten har skylden for uheldet, kan forsikringsselskabet påberåbe sig, at han ikke ville have fået disse skader, såfremt hans knallert ikke havde været tunet osv.
Så det er ikke bare lige ud ad landevejen med alle spørgsmål, men med hensyn til skyldsspørgsmål er færdselsloven forholdsvis sorthvid.
Avatar billede madklub Guru
18. november 2020 - 09:09 #10
Du må tage en alvorlig snak med din søn.
Hvis han, på en ulovlig scooter, er skyld i en ulykke, dækker hans ansvarsforsikring ikke.
En bule i en bildør er til at betale, men han risikerer at havne i en kæmpe gæld og skyldfølelse resten af livet.
Eksempel: Han kører ud foran an bus med en børnehave på vej i skoven. Bussen undviger, men kører ud over en skrænt...
Avatar billede martens Guru
24. september 2022 - 20:17 #11
. Kører han stadig scooter ? 😂