Avatar billede lurup Ekspert
22. november 2020 - 23:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Lave en pc til at læse en Linux disk

Hej

Jeg har en Disk fra en Synology nas server jeg skal have hentet data fra( billeder og andre dokumenter )
Hvordan gør jeg det nemmeste ? skal have diske tømt og lagt over på en nys nas server ( Synology 218)
Har hørt jeg skal have en maskine med Linux på for at kunne gøre det.
23. november 2020 - 00:05 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
23. november 2020 - 04:25 #2
Hent en Linux til usb, og boot på den. Fx http://wikka.puppylinux.com/HomePage
Du skal så ikke installere den på pc, kun køre din opgave med at flytte filer, og derefter bare genstart uden usb...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2020 - 07:11 #3
Det kommer meget an på hvilken diskopsætning der var. er det bare en enkelt disk, og der ikke var fejl på disken, kan du i princippet klare det fra en WindowsPC med https://www.diskinternals.com/linux-reader/screenshots/

Er der fejl på disken, afhænger det helt af hvilken type fejl - der skal ikke meget til før en professionel skal på, da det kan tage utrolig langt tid at lave datarecovery fra Linux diske (for en begynder :-) - og det vil gå ud over data på disken.

Og er disken kun én af flere, fordi den har været sat op i noget raid, bliver det stort set umuligt at have med at gøre.

Men har du det ny Synology kabinet, er det ikke umuligt at du er heldig, bare at kunne sætte disken på samme placering som i det gamle, og så er du i stand til at boote systemet direkte. Og så kan du herfra i ro og mag kopiere data over på et backup medie. Det vil være langt det sikreste og letteste.
Avatar billede lurup Ekspert
26. november 2020 - 14:26 #4
Clase57
Kan jeg læse min disk fra en Synology nas server på den opsætning ?

"
Hent en Linux til usb, og boot på den. Fx http://wikka.puppylinux.com/HomePage
Du skal så ikke installere den på pc, kun køre din opgave med at flytte filer, og derefter bare genstart uden usb...
Avatar billede claes57 Ekspert
26. november 2020 - 14:49 #5
det vil jeg tro - men har ikke en Synology nas server selv, så utestet.
Og som #3 skriver - hvis den er en del at et raid-setup, så er det nok noget nært umuligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. november 2020 - 21:30 #6
Men hvorfor lave et bootmedie, når Windows med et lille program kan læse disken?

Det er under 2 måneder siden jeg reddede data ud af et forlist NAS system på den måde (dog Qnap - men det er samme filsystem).
Avatar billede lurup Ekspert
26. november 2020 - 22:47 #7
Nå....jeg kunne bare sætte disken i USB porten i den ny nas og hente data der..
Det var nemmere end nem

TAK for hjælpen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. november 2020 - 00:03 #8
Hæh - en gang imellem er løsningen mere simpel end vi har forestilling til :-)