Avatar billede Newbie Mester
25. november 2020 - 16:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvis funktionen.. måske?

Hejsa

Hej har et felt som henter data fra et andet faneblad, det der kommer til at stå i feltet er feks:
VA49MA
VA49TI
VA49ON
VA49TO
VA49FR
Jeg vil gerne lave et nyt felt, hvor hvis der står VA49TO i det andet felt automatisk skrives Torsdag.
Står der feks. VA49MA, her skal samme felt som før returnere med Mandag...

Håber I kan hjælpe mig?
Avatar billede kim1a Ekspert
25. november 2020 - 16:39 #1
Du laver en tabel:
MA mandag
TI tirsdag
etc.

Så laver du en af disse formler (xlookup er lidt ny så derfor får du den gamle):
lopslag(højre(cellen med VA49TO);2);Tabellen du lige har lavet;2;falsk)
eller
Xlookup(højre(cellen med VA49TO);2);kolonnen med MA i din tabel;kolonnen med dagens navn).
Avatar billede jens48 Ekspert
25. november 2020 - 16:48 #2
Prøv med

=CHOOSE(FIND(RIGHT(A1;2);"MATIONTOFR");"Mandag";;"Tirsdag";;"Onsdag";;"Torsdag";;"Fredag")

Eller på dansk

=VÆLG(FIND(HØJRE(A1;2);"MATIONTOFR");"Mandag";;"Tirsdag";;"Onsdag";;"Torsdag";;"Fredag")
Avatar billede Newbie Mester
25. november 2020 - 17:00 #3
Fedt Jens.. Det var løsningen.. :)
Tak for hjælpen begge to..