Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
27. november 2020 - 23:33 Der er 1 kommentar

Indsætte antal rækker med formler

Hej med jer.

Jeg har en rutineopgave jeg plejer at bruge krudt på, men har tænkt at en makro vil kunne lette mig, da jeg tænker det er rutinearbejde som kunne laves smart. Men vil dette overhovedet kunne lade sig gøre eller har jeg sat mig et for stort mål.

Lidt simplificeret.

Jeg har en celle B10 hvor jeg har skrevet et tal, fx. "36"

Jeg vil nu gerne lave en makro, der består af 36 rækker (antallet fra ovenfor), hvor der er 6 kolonner med formler.

Formlerne i første række varierer en smule, mens formlerne i de resterende rækker er ens bortset fra at de skal springe et rækkenummer.

Formlerne kan fx være
Eks. 1: B12-C12, rækken under skal det hedder B13-C13 osv.
Eks. 2: Celle A13 skal hedde =F12. Celle A14 skal hedde F13
Eks. 3: Sum(D12:$D$20). Næste række skal hedde Sum(D12:$D$20) hvor $D$20 skal referere til den sidste række i de rækker der er indsat.

De 10 øverste rækker i Excel arket samt rækkerne under de indsatte rækker skal jeg bruge til noget andet.

Derudover vil jeg gerne kunne "nulstille" igen da jeg andre tilgælde måske vil kunne lave en tabel med et andet antal rækker.

Jeg har for 12-15 år siden arbejdet meget lidt med makroer, men har ellers siddet i anden "boldgade" de sidste 12-15 år, så det er som at starte forfra
Avatar billede kim1a Ekspert
28. november 2020 - 14:53 #1
Jeg synes det er lidt uklart hvor tingene starter og hvad der står hvor. Måske hvis du beskriver opstillingen af dit ark bedre, men her er i hvert fald noget inspiration:

Sub ekspert()
Dim intantalraekker As Integer
intantalraekker = Range("B10").Value
Range("B20").Formula = "=B12-C12"
Range("C20").Formula = "=F12"
Range("D20").Formula = "=sum(D12:$D$" & intantalraekker & ")"
Range("B20:D20").Copy Range("B20:D" & 20 + intantalraekker)
End Sub

Den sætter en variabel der tager antallet via tallet i B10, men jeg forstod ikke præcis om det skulle starte i B11 og frem, eller om det starter i række 12, i så fald giver dine formler jo ikke helt mening.