Avatar billede Xelot Juniormester
29. november 2020 - 00:46 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Google Charts via Ajax / Jquery

Jeg er totalt Java-Noob, så har behov for lidt hjælp.

Vil gerne vise nogen diagrammer via Google Charts.

Har også fået det til at virke som det skal - men pludselig besluttede jeg mig for at køre det hele over Jquery / Ajax - og så virker mine diagrammer pludselig ikke længere :/

Her er mit diagram:

  <script type="text/javascript">
            google.charts.load("current", {packages:["corechart"]});
            google.charts.setOnLoadCallback(drawChart);
            function drawChart() {
              var data = google.visualization.arrayToDataTable([
              <? echo $chartDataDonut; ?>
              ]);

              var options = {
                title: 'Mit forbrug',
                pieHole: 0.4,
                curveType: 'function',
                legend: { position: 'bottom'},
                backgroundColor: { fill:'transparent' },
                chartArea: {left:20, top:44,'width': '90%', 'height': '50%'},
                is3D: true,
                series: {
                  0: { color:'#8DB596' }
                },
              };

              //var chart = new google.visualization.PieChart(document.getElementById('donutchart'));
              var chart = new google.visualization.<? echo $chartType; ?>(document.getElementById('dynamicChart<? echo $cmp; ?>'));
              chart.draw(data, options);
            }
          </script>

<div id="dynamicChart<? echo $cmp; ?>" style=" width: 100%; max-width: 900px; height:100%; max-height: 900px; "></div>

Bemærk at variablerne bliver leveret via PHP - hvilket fungerer fint, men ikke er kønt. Lærer stadig JS, så det skal nok komme :)

Jeg henter mit diagram via Ajax med følgende:

<script>
function getGchart() {
  if (str.length == 0) {
    document.getElementById("chart").innerHTML = "";
    return;
  } else {
    var xmlhttp = new XMLHttpRequest();
    xmlhttp.onreadystatechange = function() {
      if (this.readyState == 4 && this.status == 200) {
        document.getElementById("chart").innerHTML = this.responseText;
      }
    };
    xmlhttp.open("GET", "getChart.php", true);
    xmlhttp.send();
  }
</script>

<div id="chart"></div>

Der er ikke nogen fejlbeskeder i Console, så jeg har svært ved at gennemskue hvad problemet er.. Uanset hvad jeg prøver, så vises diagrammet bare ikke når det loades igennem Jquery / Ajax.. og det skal jeg da ha' 😄

Har du et forslag ?
Avatar billede keysersoze Guru
29. november 2020 - 18:05 #1
Hvor kalder du getGchart? Hvad er str? Hvad returnerer du og hvad forventer du skal ske med div id=chart?
Avatar billede Xelot Juniormester
30. november 2020 - 14:31 #2
Jeg har fundet ud af at Ajax + Jquery ikke nødvendigvis er løsningen.

Jquery.Load er nok for mig - og sjovt nok bliver Google Charts hentet som det skal når man bruger Jquery alene 🎉

Min løsning blev følgende:

<script>
$(document).ready(function(){
  $("button").click(function(){ // Når formularen er sendt, gør følgende

    $("#meterDataResults").load("getChart.php");
  });
</script>
<div id="meterDataResults"></div>

Koden er også lidt mere strømlinet i forhold til Ajax-koden.

Tak for input keysersoze 👍