Avatar billede Butterfly Ekspert
02. december 2020 - 14:50 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Låse celle når den er udfyldt

Hej
Jeg har et regneark, hvor jeg gerne vil have hver enkelt celle låst, når den er udfyldt, det gælder for disse områder D10:AL20 og D25:AL35 og D40:AL50.
F.eks., hvis L14 bliver udfyldt, så skal cellen låses, evt. når regnearket gemmes.

Denne virker, men kun for én cell, hvordan får jeg den til at virke på alle celler?

Sub LockCell()
    ActiveSheet.Unprotect
    If Range("D10").Value > 0 Then
    Selection.Locked = True
    Selection.FormulaHidden = False
    End If
    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True _
        , AllowFiltering:=True
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
02. december 2020 - 16:25 #1
se mit forslag fra https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1035474. Hvis dele af det bliver indsat i din makro bliver det til:

Sub LockCell()
    ActiveSheet.Unprotect
    Range("D10:AL20, D25:AL35, D40:AL50").Select
For Each c In Selection
If c <> "" Then c.Locked = True
Next
    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True _
        , AllowFiltering:=True
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
02. december 2020 - 18:13 #2
Det fungerer bedre med denne tilrettede makro:

Sub LockCell()
Dim c As Range
ActiveSheet.Unprotect
Range("D10:AL20, D25:AL35, D40:AL50").Select
For Each c In Selection
If c <> "" Then
c.Locked = True
Else
c.Locked = False
End If
Next
ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True _
        , AllowFiltering:=True
Range("D10").Select
End Sub
Avatar billede Butterfly Ekspert
03. december 2020 - 09:55 #3
TUSIND TAK for hjælpen Jens48, lige hvad jeg har brug for. Nu kan det kun blive en rigtig god dag