Avatar billede Steinbeck Mester
17. december 2020 - 12:16 Der er 14 kommentarer

Tæl funktion med flere værdier i samme kolonne

Hej,

Jeg har en liste med lokationer som hver har flere rækker med unikke værdier. ud fra de nogle unikke værdier er der sat et X i næste række.

dvs.kolonne A har lokationerne, kolonne B har de unikke værdier og kolonne C har et X ud for nogle af de unikke værdier.

Jeg kunne godt tænke mig at tælle hvor mange lokationer som har et X ud fra to specificerede unikke værdier.

Ud fra nedenstående simple eksempel vil jeg gerne tælle de lokationer som har X i "Af" og "De"

Det er sikkert super simpelt. Jeg kan bare ikke se det for mig.

A---B---C
1---AF--X
1---På--
1---De--X
2---AF--X
2---På--
2---De--X
3---AF--
3---På--X
3---De--X
4---AF--X
4---På--X
4---De--
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. december 2020 - 12:42 #1
Du kan bruge tæl.hvis eller tæl.hviser hvis du har flere criterier.
Avatar billede Steinbeck Mester
17. december 2020 - 12:49 #2
Hvis du har et eksempel ser jeg det gerne. Jeg kan ikke få det til at gå op.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. december 2020 - 13:10 #3
Avatar billede Steinbeck Mester
17. december 2020 - 14:08 #4
Hej Thomas,

Jeg tror at du misforstår hvad jeg er ude efter. Jeg har måske ikke formuleret mig klart nok. :)

Jeg skal ikke tælle AF og De separat. Jeg skal tælle hvor mange lokationer i kolonne A som både har kryds i AF og De.

I min oprindelige fil har jeg ca 1000 rækker, hvori jeg skal lave samme øvelse..
Avatar billede ebea Ekspert
17. december 2020 - 14:29 #5
Prøv med en Sumprodukt formel:
=SUMPRODUKT(ER.TAL(SAMMENLIGN(B2:B15;{"AF";"DE"};0))*ER.TAL(SAMMENLIGN(C2:C15;{"X"};0)))
Avatar billede Steinbeck Mester
17. december 2020 - 15:33 #6
Hej Ebea,

Jeg havde en anelse om at skulle den vej, men det er ikke den funktion jeg beskæftiger mig mest med.

Der bliver dog ikke taget højde for lokationen i kolonne A. Kan du hjælpe mig med at få bygget den del ind?
Resultatet bør give 2 da kun lokation 1 og 2 har den kombination.
Avatar billede ebea Ekspert
17. december 2020 - 18:21 #7
#6 - Der er jeg ikke lige med. Hvor fremgår det at det kun er 1 og 2 i A kolonnen som skal tælles.
Den tæller de forekomster af AF og DE hvis der står et x i kolonne C. Og i tilfældet her, gir det 6, ud fra det eks. du viser i spørgsmålet.
Avatar billede Steinbeck Mester
17. december 2020 - 21:08 #8
Det er ikke kun 1 og 2 der skal tælles. Men det er kun dem der har den kombination.

Din formel giver 6 i resultat hvilket ikke er korrekt jf. ovenstående.:)

Jeg skal have vist hvor mange lokationer i kolonne A som har et "X" ud for "AF og " De"
Avatar billede ebea Ekspert
18. december 2020 - 09:11 #9
#8 - Ud fra det at finde en løsning, så gir dit eksempel ikke rigtig mening, da jeg tror at dine rigtige data ser noget anderledes ud. Hvis du skulle have over 1000 rækker, så er det vel formentlig ikke som i dit eks. at der er 3 rækker med en lokation, og så fremdeles.
Så hvis du vil have et bud på en løsning, så prøv at vise dine data som der ser ud.
Avatar billede Steinbeck Mester
18. december 2020 - 13:21 #10
Mit eksempel er en forsimplet udgave at mine data, men præmissen er den samme. Lige så er opgaven.

Jeg et vist antal lokationer, nøjagtigt som i mit eksempel. Hver lokation har så forskellige kategorier. ud for nogle af de kategorier er der så sat et X.

Min opgave er at vise hvor mange lokationer der har den samme kombination af kategorier med et X.

I mit eksempel vil resultatet være 2. idet både lokation 1 og 2 har et X ud for
"AF" og "De" Lokation 3 og 4 har ikke denne kombination.
I mine data vil resultatet naturligvis være større.
Avatar billede ebea Ekspert
18. december 2020 - 13:45 #11
#10 - Alt det har du skrevet flere gange! Men det var den rigtige opstilling jeg ville se, da det som regel ændrer noget på mulighederne for løsninger!
Men held og lykke med projektet.
Avatar billede Steinbeck Mester
18. december 2020 - 13:48 #12
mine data vil være et brud på gdpr at vise her. Men opbygningen er nøjagtig den samme.

Jeg har bare mange flere lokationer og kategorierne har nogle andre navne.
Avatar billede Steinbeck Mester
18. december 2020 - 14:17 #13
Det kunne også se sådan ud som nedenfor og man kunne spørge om hvor mange personer som har X i mandag og torsdag.

A                  B    C
Jens    Mandag    X
Jens    Tirsdag
Jens    Onsdag
Jens    Torsdag    X
Henrik    Mandag    X
Henrik    Tirsdag
Henrik    Onsdag
Henrik    Torsdag    X
Per            Mandag
Per            Tirsdag    X
Per            Onsdag
Per            Torsdag    X
Poul            Mandag
Poul            Tirsdag    X
Poul            Onsdag    X
Poul            Torsdag
Avatar billede ebea Ekspert
19. december 2020 - 12:18 #14
Her er en næsten identisk måde, i forhold til SUMPRODUKT formlen. Der er 2 formler, som laver den samlede optælling. Se i eks.
https://www.dropbox.com/scl/fi/ly84aqj6hycg1ork1w3je/t-l-lokationer-flere-kriterier.xlsx?dl=0&rlkey=wkygglk2jh0bjve10qc8hxvkx