Avatar billede prox1 Forsker
21. december 2020 - 19:46 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

OpenOffice Calc : Dato fra til

Jeg har en dato beregning i Calc
I celle
a1
har jeg : 12/23/20 08:10 AM
i celle a2 : a2 12/25/20 11:16 AM
og i a3 : =a2-a1
Den subtraktion siger Calc giver ==> 01/01/00 03:06 AM
Hvordan skal det forstås?

Der er da ikke gået en måned?!
Der er ikke gået een dag, der er da gået
12/23/20 08:10 AM >> 12/24/20 08:10 AM  == 1 dag
12/24/20 08:10 AM >> 12/25/20 08:10 AM  == 1 dag
12/25/20 08:10 AM >> 12/25/20 11:16 AM  == 3 timer 6 min
Der er dermed gået : 2 dage 3 timer & 6 min
Hvordan skal det læses ud af "01/01/00 03:06 AM"?! fatter hat :(
Kun timer og min (3:06) giver mening, afaic see ?
Avatar billede Erik K Ekspert
21. december 2020 - 21:00 #1
Hvis du skriver dag>måned>år, som er den danske måde at gøre det på, skal du formatere a3 til d:t:mm:ss AM/PM så siger den 2:3:06:00 d.v.s. 2 dage, 3 timer og oo sekunder.
Du kan selvfølgelig undlade sekunder.
Hvis du foretrækker at bruge det amerikanske datoformat, kan du lave det om i formateringen jeg beskriver.
Avatar billede Erik K Ekspert
21. december 2020 - 21:02 #2
Man kan ikke rette tekst herinde, så lige en rettelse:
så siger den 2:3:06:00 d.v.s. 2 dage, 3 timer, 6 minutter og oo sekunder.
Avatar billede prox1 Forsker
21. december 2020 - 22:21 #3
...Altså, hvor er det dog uhensigtsmæssigt at lave om på formatering baseret op installations-sprog. For noget tid siden kunne jeg ikke få function RAND() til at virke
Surprice..eeeee...
I den danske version har man ....omdøbt til .... SLUMP()
..Jamen 😖
-Og så kommer det her dato-format pladder nu.
Jeg kopierede formatet direkte ud fra Formater| celle| datoformat
Men så skal de byttes om........ ..Jamen 😖
Bare man kunne skifte til engelsk version, men så vil jeg vædde med at så rammes tekstbehandleren ... *sigh*
Men stor tak til dig Erik, for at få mig på ret kurs 👍
Avatar billede prox1 Forsker
21. december 2020 - 22:40 #4
Ævvvv det virker ikke 😢
Min Calc har ikke en eneste formal mulighed med dd/mm/åå + Tid
Kun mm/dd/år + Tid findes
Og hvis jeg formaterer alle (a1 a2 og a3) til mm/dd/åå/tid, så fejler beregningen igen.
Jeg tror der er en bug i den danske udgave
Avatar billede Erik K Ekspert
21. december 2020 - 22:41 #5
Velbekomme.
Det er jo meget normalt, at de formater man bruger i et land/sprogområde også passer til det brugerne er vant til.
Det der er uhensigtsmæssigt/fjollet er jo at de sk... amerikanere ikke kan finde ud af at skrive dato/måned og at de heller ikke kan finde ud af at bruge et 24 timers ur, men bruger AM/PM - det er jo helt godnat, men dem om det... :-)
Kan man ikke hente en ekstra udgave af OpenOffice?
Den koster jo gratis og så kunne du bruge den engelske udgave til regneark og den danske til tekstbehandling - bare en tanke.....
Avatar billede Erik K Ekspert
21. december 2020 - 22:54 #6
Du skal selv skrive en "brugerdefineret" formatering - det har jeg også gjort i Excel.
Nu er det år siden jeg har brugt Calc, så jeg kan ikke præcisere, hvor den mulighed ligger.
Jeg er dog temmelig sikker på, at den også findes i Calc, hvis jeg husker ret.
Du skal kun bruge  - d:t:mm  -  formatet i A3.
Hvis du bruger den danske måde at skrive dato og tid = dd:mm:åå og klokkeslet for eks. 23-12-20 08:10 og  25-12-20 13:16 så vil resultatet blive 2:5:06
Der hvor du skriver dato/tid skal du bare lade formatet være dato.
Hvis det ikke lykkes for dig dig, så kom igen - så må jeg installere OpenOffice for at komme videre - det kan dog være, at det så først bliver i morgen.
22. december 2020 - 10:32 #7
Hej
Du kan rette datoformatet i indstillinger.

Vælg Funktioner --> Indstillinger
Find og udvid Sprogindstillinger i kategorilisten til venstre
Vælg sprog
Ret Accepterede datomønstre

Jeg har LibreOffice på dansk og så kommer det automatisk. Måske det er hjælpepakken på dansk (?)

Håber det hjælper.

Med venlig hilsen
Birthe Lauridsen
Avatar billede Erik K Ekspert
22. december 2020 - 19:50 #8
Hej igen prox1
Jeg har nu hentet Calc og må konstatere, at du ikke kan få det rette resultat i Calc med den formatering, som jeg kunne bruge i Excel. Den regner en dag for lidt, medens timer og minutter passer. Det duer jo ikke :-)
Jeg har lavet en formel, som du kan kopiere ind i celle A3, så virker det uanset om du bruger den danske eller den amerikanske datoform, dog har jeg indtil videre kun kunnet få korrekt timeantal ved at bruge 24 timers tidsangivelse. Det er ikke lykkedes mig, at få formlen til at tage hensyn til AM/PM

12/23/20 08:10 AM  indtastet i A1
12/25/20 11:16 PM  indtastet i A2
2 dage 3 timer 6 minutter  dette er resultatet, når du indsætter nedenstående formel i A3

=HELTAL(B2-A2)&" dage " &TIME(REST(B2-A2;1))&" timer "&MINUT(REST(B2-A2;1))&" minutter"

Jeg håbet, at du kan bruge dette til noget.
Avatar billede Erik K Ekspert
22. december 2020 - 20:33 #9
Det ser desværre alligevel ud til, at formlen kun virker med det danske datoformat :-(
Avatar billede Erik K Ekspert
22. december 2020 - 20:43 #10
Jeg trækker i land - den virker også med amerikansk datoformat og med AM/PM :-)

Du skal bare ind i indtastningscellerne og rette datoformatet til Engelsk(US) og vælge det format, hvor der står PM bag ved dato og tid.
Så kan du sætte tiden ind som hhv AM og PM i felterne - Calc omregner det så selv til 24 timers ur i beregningen.

Læg mærke til, at formlen angiver dag, timer og minutter som tekst i A3 og ikke kun separatorer med kolon......
Avatar billede Erik K Ekspert
22. december 2020 - 20:57 #11
I formlen skal du selvfølgelig lige rette til de rigtige celler i dit regneark - det er de tre steder, hvor jeg har brugt B2-A2. I det eksempel du har givet skal de rettes til A2-A1
Avatar billede prox1 Forsker
23. december 2020 - 02:13 #12
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1035688?k=8370228
Nej hvor e det pænt af dig at give mig al den hjælp!👍
Jeg har lidt stress her i de ..to næste dage, men så er der nok mulighed for slå mave og lave ark igen :p
Tusind tak!!!
Og Rigtig God Jul!

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1035688?k=8370176
Dét ser spændende ud! Jeg tror dog at jeg kommer til at følge det råd som Erik gav med at hente OOfice 2 gange, og så have een dansk og een engelsk. Det der med formelnavne som er oversat til dansk ...Slump.......... c'on😖 Hvordan kan 'man' finde på at gøre dét..
Men jeg skal prøve dit tip, det er helt sikkert :)
Rigtig God Jul!
Avatar billede Erik K Ekspert
23. december 2020 - 15:17 #13
Det var så lidt - jeg nørder stadig gerne rundt i regneark, selv om jeg er 72 og pensionist. Jeg har arbejdet en del med Excel både i Danmark, Tyskland og USA og synes det er spændende at finde løsninger.

Hvis du vælger at downloade en US-udgave af Calc, skal du lige ændre lidt i min formel.
De funktioner jeg har kaldt REST skal ændres til MOD og HELTAL skal ændres til INT
Derudover skal du ændre separatortegn fra semikolon til komma,  idet det er sådan en separator indsættes i en engelske udgave.
Avatar billede Erik K Ekspert
23. december 2020 - 17:20 #14
Her er formlen som passer til dit eksempel, når du bruger en US udgave af Calc.
Formlen kan du bare kopiere ved at markere den og så bruge tastekombinationen Ctrl og C for at kopiere den. Så placerer du cursoren i A3 i dit regneark og bruger tastekombinationen Ctrl og V
Det er den mest sikre måde at copy/paste formler, så den også virker.

=INT(A2-A1)&" Days " &HOUR(MOD(A2-A1,1))&" Hours "&MINUTE(MOD(A2-A1,1))&" minutes"

og den danske formel, der passer til dit eksempel og kan bruges i den danske udgave af Calc hedder:

=HELTAL(A2-A1)&" dage " &TIME(REST(A2-A1;1))&" timer "&MINUT(REST(A2-B2;1))&" minutter"

God fornøjelse og glædelig jul
Avatar billede Erik K Ekspert
23. december 2020 - 17:27 #15
Man kan desværre ikke rette herinde og der var en fejl i formlen til den danske udgave.
Når den skal passe til dit eksempel, så hedder den:

=HELTAL(A2-A1)&" dage " &TIME(REST(A2-A1;1))&" timer "&MINUT(REST(A2-A1;1))&" minutter"