Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
25. december 2020 - 13:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Linux Destro er din favorit ?

God Fredag, 25. 12. 2020 - 1. Juledag.
*
Hvilken Linux Destro er din favorit ?
*
Og hvorfor ?
*
Jeg har prøver Ubuntu - Naturligvis.
*
Og nogle andre, som jeg har glemt navnet på.
*
Genner nogle år.
*
Jeg er landet på Linux Mint MATE.
*
Men der kan jo være andre. Der er lige så gode - eller bedre ?
*
Hvad mener du om de sag ?
*
Venlig Hilsen fra Jørn *
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. december 2020 - 14:02 #1
Linux Mint Cinnamon på desktop, men en rå ubuntu på server.

Hvorfor? Det virker.

Jeg har også meget sympati for deres holdning til "snap" distribuering - https://www.zdnet.com/article/linux-mint-dumps-ubuntu-snap/
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2020 - 14:45 #2
Har haft en del forskellige Linux installeret.
Den første var selvfølgelig Linux Mint Cinnamon.
Herefter har jeg prøvet mindst 10 andre. Her er nogle af dem:
Lubunto
Ubunto
Zorin OS
Elementary OS
Kubunto
XUbunto
Open Suse
Deepin
AntiX
MXLinux

Mine favoritter er dog XUbunto Lubunto og Mint
Avatar billede claes57 Ekspert
25. december 2020 - 17:54 #3
Det er op til opgaven, brugerfladen og størrelsen.
Jeg er mest til dem, der kører fra usb, så jeg kan udtrække data fra harddisk fra der, hvor folks pc er nede, og uden backup. Det giver lokal kredit...
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2020 - 17:57 #4
#3 Enig :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2020 - 22:01 #5
Jeg er en af dem der skal ud og finde ny distro efter at Redhat gav CentOS øksen.

Jeg har været glad for CentOS i en del år.

Mest server applikationer - ikke desktop.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
25. december 2020 - 23:09 #6
Tak for jeres deltagelse ....
Avatar billede bvirk Guru
26. december 2020 - 09:50 #7
Brugte CentOS 6 et års tid, men med 7'eren gad jeg ikke mere - for krævende til min hardware og for omfattende til være en desktop (filsystemer) og en dumt (unødigt hardware krævende uden grund) skrevet installation.

Slackware er min favorit fordi jeg er minimalist dyrker så langt evner/viden rækker.

Når evnerne/viden så ikke rækker er der slackbuilds.org - fantastistiske folk har lavet pakker med programmel som ikke følger med som standard.

Det skal siges at communitiet bag er konservativt og der går år mellem nye versioner - det er noget med resourcer. Da jeg for nyeligt ville have en LAMP opsætning med php 7.3, kastede jeg 'håndkædet i ringen' og installerede Xubuntu på en anden maskine.

Den oplevelse af Linux som spørgsmål som 'hvilken disto er bedst' kan i linux dreje sig meget om den udskiftbare, under installation i nogle disto's valgbare, komponent der kaldes 'desktop environment' - ikke kun, men det her det grafiske 'look and feel' bestemmes.

Ubuntu er fint nok - meget automatiseret så ukyndige ikke skal rode med kryptiske emner og fin brugerhjælp i fora på nettet på engelsk - det samme gælder sikkert mint som ikke er del af min linux histrorik: Slackware->Ygdrasil->Red Hat->Xandros->CentOS->Xubuntu.

En underholdende herre, skælder dog ud her
https://www.youtube.com/watch?v=L7uL50zVZJA
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
26. december 2020 - 22:01 #8
Tak til ......  A L L E