Avatar billede Chryslerdude Novice
25. december 2020 - 18:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

A1369 - "Gider" ikke rigtig installere OS.. Tidszone måske?

Hej :-)

Jeg håber at et venligt MAC-geni gider at pege mig i rigtig retning. Jeg har aldrig været nogen stor Apple-fan, og det bliver tilsyneladende ikke bedre med tiden, for under en rask juleoprydning på mit værksted, fandt jeg en lille stak laptops (herunder en kosmetisk superflot A1369) der "søger nye udfordringer", men for en succesfuld vidre færd, skal de jo helst være "indflytningsmodnet", og der har denne 1369'er har nu drillet mig længe nok!

"ID Specs" fra Everymac:
MacBook Air "Core i5" 1.7 13" (Mid-2011)    1.7 GHz Core i5 (I5-2557M) Intro.    July 20, 2011    Disc. June 11, 2012 / A1369 (EMC 2469)

Den skriver (møghunden), når den skal til at installere, den meget irriterende meddelelse:

"Kan ikke hente de ekstra komponenter, der kræves for installation af Mac OS X" -  eller en lignende formulering, fortryllende tæt på ovenstående..!

Jeg HAR stillet tiden i "Terminal", men opdagede efter et par besøg her, at den skriver PST (Pacific  Standard Time), efter tiden, ved "DATE" kommando.. og alle mine foskellige forsøg på at rette dette til GMT, er blevet belønnet med "Ugyldig kommando" eller lignende..

Den reagerer faktisk ikke ret godt på NOGEN af de "sudo" kommandoer jeg prøver med.. og at prøve at "snyde" den, ved at installere på en anden AIR fra stakken, (også A1369 - og endda en IDENTISK MODEL), men med mit sædvanlige manglende Mac-Held, fik jeg heller ikke noget ud af det, (ud over en mappe med et spsm-tegn på..)  :-(

Jeg prøvede også at stille tiden tilbage 8 timer (så tidsforskellen passede med PST), men det gad den heller ikke..

Sidst men ikke mindst - skal det for en god ordens skyld bemærkes, den den ved opstart høfligt spørger, hvilket sprog man ønsker, men den starter (selvom jeg vælger Dansk), med Amerikansk flag øverst til venstre, og kan/vil IKKE skrive "ÆØÅ" i terminalvinduet, uanset om jeg retter flaget til Dannebro.

Glædelig jul, og mange tak på forhånd, til dem der evt. gider at kommentere på mit lille irriterende problem!  :-)K

Mvh CD
Avatar billede Anders Seniormester
25. december 2020 - 19:22 #1
Jeg tror ikke det har noget med din tid eller sprog at gøre. Har aldrig oplevet noget af dem har problemer med det, uanset hvad de starter med.
Du kan tydeligvis starte den op, i det der cmd+r mode, starter du den med cmd+alt+r åbner den det samme, men bare fra internettet. Så mangler den ikke noget til til installationen. Formater disken først. Så slipper du for hvad end sygdomme den har fået af dine sudo forsøg eller det den måske havde før.
Avatar billede Chryslerdude Novice
25. december 2020 - 22:34 #2
Hej Anders

Mange tak for forslag.. Jeg har formateret med CMD / R, inden mine første forsøg, og muligvis er den partition screwed nu!

Prøver straks, med "forman / install fra internet-menu" og vender frygteligt tilbage.. men, skal jeg så nakke begge partitionerne.. Har engang læst om en der nakkede begge, og kom på en uønsket rejse gennem support og spændende udfordringer!

Der er dog stadig to ting der undrer mig, (men jeg er også gift, så de to ting kan jeg sagtens leve med).. Den ene er det med keybd-sproget.. det mener jeg ikke at have set før? Og det andet er, at den ikke gider at starte op på det drev jeg med succes har installeret på en identisk maskine (som den identiske maskine stadig gerne vil starte på).. "Apple mysterier".. ;-)

Tak igen!
Avatar billede Chryslerdude Novice
26. december 2020 - 14:29 #3
Hej igen :-)

OK, det gjorde ingen forskel.. og den skriver faktisk det samme sludder om ikke at kunne hente komponenter  :-(

Den gør også noget andet fjollet, som (for mig) måske alligevel indikerer, at der kunne være "Apple-tidsissues" der spiller ind.. :-)

"Remaining-baren" flasher mellem ca. "minus 2,15 milliarder timer", og -  "0 sekunder", som det ses her..  https://photos.app.goo.gl/dXtfttmBgiktMrxk7

Helt præcist skrev den 2,147,483,648 timer, som er 89,478,485.33 dage, eller 246 år, og 5 måneder.

Det står på i ca 15.20 sekunder, for så blot at gå tilbage til "kan ikk hente" beskeden.. som ses her:  https://photos.app.goo.gl/dXtfttmBgiktMrxk7

og her, et par (mistænkelige shots) fra "Terminal"..
https://photos.app.goo.gl/DXCJqo2FwxDE8sDt7

Eller, er der noget jeg har overset / misforstået.. for DET er sket før med Mac's.. :-D
..og jeg fatter stadig minus af hvorfor den ikke vil acceptere den anden SSD, med en fungerende MAC-OS på..!

Håber nogen gider - og takker på forhånd!
Avatar billede Chryslerdude Novice
02. januar 2021 - 11:40 #4
GODT NYTÅR !!!

Er der slet ingen forslag..?
Avatar billede Chryslerdude Novice
29. januar 2021 - 02:46 #5
Installerede fra ISO / USB stick = Ingen tids-problemer..!

Typisk Apple logik!  ;-)