Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. januar 2021 - 16:35 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Uha : På Internettet UDEN Anti-Virus (Uf) !

Jeg kom til at tænke på et skræk senarie :
Et eget seriøst Computer-Hjæpe Forum ...
Har glemt navnet.
Men det er dansk.
Og Ja - Eksperten er seriøst !!!!!!
*
Men det andet - Hvad hed det nu ????
*
Det var en historie. Som vist er 10-15 år gammel :
En CP kom ud p Internettet.
UDEN beskyttelse af Anti-Virus.
*
Ak og ve :
1½ minut efter var Computeren smittet !!!!
*
Så kan jeg huske nogen lavede sjov med det.
(Skal man ikke !!!!)
Men de fortalte om en PC der kom ud på de vilde græsgange.
*
Blev computeren smittet ? eller ikke ?
Husker det ikke !!!
*
Men kan I huske sådanne gyserhistorier ?.

10 - 15 - måske 18 år siden ?
*
Jeg reklamerer IKKE for at undgå Anti-Virus !
*
Kun om I kan huske det Forum.
Samt Historien.
- Fortalt mange gange. Som fast advarsel .....
*
Rigtig god Fredag * Fra Jørn *
Avatar billede claes57 Ekspert
08. januar 2021 - 18:53 #1
jeg var den gang aktiv på s2all / solutions2all som primært var windows/microsoft programmer og udvikling af VBScript
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2021 - 19:20 #2
Og det kunne ikke have været "Komputer for alle" der lavede denne test med computeren?
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. januar 2021 - 20:10 #3
Tak. Nej det var ikke "Computer for alle".

Men et - meget seriøst forum.
De blev sure hvis man lavede lidt "sjov".
Gjorde jeg da ikke gjorde. Har jeg ikke forstand på.
*
Alle andre ting, end dem de selv solgte i butikken. Var helt "Godnat".
*
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. januar 2021 - 20:11 #4
Det var en privat person - Som vist blev smidt ud. Med fuld musik ....
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2021 - 20:14 #5
I de dage tror jeg, alle seriøse PC-fora kraftigt advarede mod at gå på nettet med XP, før der var installeret antivirus og firewall. Jeg tror ikke, der var noget specielt forum, som advarede mod den slags. Og jo, jeg kan godt huske henvisninger til en test, som viste, hvor mange minutter, det tog, før en nyinstallation af XP blev inficeret med snavs uden antivirus og firewall.

Ved alle mine XP-installationer i de dage kom antivirus og firewall (ZoneAlarm) altid på plads, før der blev lavet nogen form for forbindelse til nettet, og nogle gange resulterede det i problemer, fordi ZoneAlarm betragtede nogle programmer som farlige. Andre gange betragtede XP ZoneAlarm som farligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2021 - 08:29 #6
Kender godt Zonealarm. Men jeg brugte kun firewall fra dem.
AVG brugte jeg i starten på Xp for ca 15 år siden, og på Windows 98 kan jeg ikke lige huske hvad det var. Kan dog huske at definitionerne blev lagt ind fra en diskette.
Ja det var dengang med 54k modem ;-)

Kender kun et andet forum så. Og det er "Spywarefri" som også har været der i lang tid. Om det har været dem der lavede testen skal jeg dog ikke sige.
Avatar billede f-arn Guru
09. januar 2021 - 09:04 #7
Jeg kan ikke huske hvem der lavede testen men...

"Alle andre ting, end dem de selv solgte i butikken"

jeg tror kun et Dansk forum har haft egen butik, og det er Spywarefri ☺️
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2021 - 09:13 #8
#7 @f-arn
Tak for svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2021 - 09:52 #9
#3 Jeg ved at jeg har læst om dette senarie, men kan ikke huske om det stod i et tidsskrift eller det var på nettet jeg læste det.
Jeg abonnerede på Komputer for Alle fra starten af nullerne til 2013, og derfor var det  mit bud. Spywarefri var et rent gæt som jeg ikke helt selv troede på.
Jeg tror derfor stadig det har været belyst i et tidskrift. Hvilket ved jeg dog ikke. Der har over tid været en del sådanne tidskrifter.
09. januar 2021 - 10:16 #10
Jeg betragter det som en røver historie, og dem er der mange af.

Selvfølgelig skal du sikre dig bedst muligt.
Virus scanner og Firewall.
Backup.
Hold O/S, Programmer, Drivere, BIOS og FW opdateret.
ESD Kit hvis du piller inde i maskinen.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2021 - 10:27 #11
#10 Enig med hensyn til at sikre sig og holde maskinen up to date.
Men den største trussel for det går galt, sidder dog stadig ca 40 cm fra skærmen ;-)
Man skal selvom man har sikkerheden på plads, stadig være en smule skeptisk når man bevæger sig rundt på internettet.
Der prøves på mange måder at gøre brugere usikre når de pludselig læser forskellige popups på skærmen.
Kun for at lokke dem til at trykke på links de IKKE burde trykke på.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
09. januar 2021 - 12:17 #12
T@K ....
*
Ja - nu læser jeg :
"Spywarefri".
Og det var det fora .....
*
Havde glemt navnet.
*
God Lørdag til jer .... Fra Jørn
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
09. januar 2021 - 12:18 #13
Tak til ALLE
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2021 - 12:50 #14
#13 Velbekomme. Nå det var så alligevel dem som jeg skrev i #6.
Det var blot et gæt herfra som jeg ikke helt troede på :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. januar 2021 - 13:36 #15
Her på Eksperten var det i øvrigt majsmarken/karise_larry/Computer Hjælp (Gratis) der længst tid henviste til den pågældende undersøgelse:

https://www.computerworld.dk/eksperten/profil/142571
https://www.computerworld.dk/eksperten/profil/82912

Fx her: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/634022?k=5667506

Selvom jeg også selv dengang var en del af Spywarefri, mente jeg nu allerede dengang, at historien var overdrevet. Baseret på egne erfaringer, når jeg forsøgte aktivt at opsøge infektioner.

Dog mener jeg bestemt, at det er en god ide med aktivt antimalware alligevel. Det går bare ikke helt så hurtigt :)