Avatar billede Mariann Juniormester
10. januar 2021 - 22:58 Der er 3 løsninger

Skærm til billedbehandling

Min pc skærm er ved at stå af. Vil gerne skifte den til en 27".
Jeg bruger den ikke til spil. Jeg skal til at indscanne 4-5.000 negativer, så jeg kan se mine foto på 55" TV. Køber en Plustek Opticfilm 8200i scanner til dette. Så vidt jeg kan forstå, skal man efter indscanning redigere billedet inden man gemmer det. Jeg er derfor i tvivl om hvilken pc skærm jeg skal købe for at kunne gøre dette bedst muligt (Jeg vil dog kun gi' max. ca. 3.000 kr. for skærmen).
Hvilken  opløsning skal jeg bruge 2560x1440 eller 3840x2160? Skal det være VA, TN eller IPS? Er der et mærke du kan anbefale?
Mvh
Mariann
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2021 - 09:02 #1
IPS giver det bedste lys når du ser fra flere vinkler (du behøver ikke sidde 100% ret foran for at få de rigtige farver)
Opløsningen er primært afhængig af dit syn (alder). Langt de fleste kan ikke se en forskel på de to opløsninger, så 2560x1440 er rigelig.
Jeg ville gemme negativer direkte fra scanner, og så lave en 'kopi-mappe' til redigerede billeder - og find lige noget software, der kan behandle alle billeder i kopi-mappe på en gang (batch mode), fx IrfanView.
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2021 - 20:04 #2
Jeg er enig med claes57 mht. skærmen.

Men, før du går i gang, så vil jeg anbefale dig at lave lidt research om emnet, hvis du ikke har prøvet det før. Allerførst, scanning af negativer og diapositiver tager en frygtelig tid. Den Plustek Opticfilm 8200i, du omtaler, hører ikke til blandt hurtigløberne, så vidt jeg kan se på nettet. Det vil formentligt betyde, at du nok skal regne med en behandlingstid på 2:5 til 4 minutter pr. billede, afhængig af indstillingerne for scanningen, herunder med eller uden støjfjerning, opløsning og din måde at organisere hele processen på.

Siden herunder har mange år på bagen, men dens råd og vejledninger gælder stadig i dag. Jeg fandt den for ca. 16 år siden, da jeg anskaffede mig en fotoscanner til mine egne negativer og diapositiver. Hvis du går i gang med at læse siden, så husk på, at skærmstørrelser, computeres evne til at behandle store billedfiler o.m.a. har udviklet sig enormt siden da.

https://www.scantips.com/
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. januar 2021 - 23:29 #3
Personlig kan jeg godt lide Viewsonic skærme. Umddelbart synes jeg en 24" rigeligt til at se hvad der foregår, men 27 er selvfølgelig også god. Fx. Viewsonic VP2458 eller VP2788 som er IPS skærme. Men en HP eller lenovo IPS er også fin.

Du kan se en test af Plustek her
https://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm8200i.html
Plustek er absolut brugbar, men Nikon er klart bedre. Du kan leje en Nikon scanner her
http://www.datanord.dk/udlejning/
Disse scannere kan med SA-21 filmadapteren scanne strimler på op til 6 billeder ad gangen.

Vær opmærksom på at det er en speciel udfordring at scanne negativer idet de har den orange filmbase. Den kan ikke bare udlignes med en simpel hvidbalance. Den orange filmbase indgår i selve dannelsen af farverne og er derfor ikke længere jævnt fordelt over billedet og kan derfor ikke bare korrigeres i et billedbehandlingsprogram. Det kræver specielle beregninger.
Scannerprogrammerne som fx. Vuescan kan normalt gøre det, men ikke godt i alle tilfælde. Nogen gange skal man anvende et program som fx. https://www.negativelabpro.com/