Avatar billede Michael Novice
11. januar 2021 - 14:51 Der er 12 kommentarer

4 skærme til én computer

Hej,

Jeg vil gerne have et setup med fire skærme på hjemmekontoret.
Det skal bruges til investering og derfor ikke krævende spil o. lign.

Jeg har læst en del på nettet og har forstået, at en DP port kan tilkobles en switch som denne:
https://www.av-cables.dk/displayport-splitter/displayport-til-displayport-splitter-4-vejs.html
Som vil kunnne lave 1920 x 1080 ved 60Hz på 4 skærme, som er fint til mit brug.

Ideelt for mig ville være en bærbar jeg kunne sætte et DP stik i når jeg sad på mit hjemmekontor, og så stadig have muligheden for at have den med på farten.

Jeg har pt. en Lenovo Y510 købt slut 2013 som jeg har været glad for, men den er nok lidt slidt efterhånden og giver nogle gange blå skærm når jeg flytter på den. Jeg har spillet GTA V på den, men det behøver på ingen måde at være nyeste og dyreste stykke udstyr. Lys i tastaturet er et must.

Kan I anbefale en bærbar eller stationær som vil opfylde mine behov?
Hvis der til modellen kan tilkøbes en docking station ville det være et plus.

Mvh
Michael
Avatar billede thomas_bk Ekspert
11. januar 2021 - 15:06 #1
Umiddelbart vil jeg mene at sådan en switch blot betyder at du kan tilkoble fire skærme og se dem på skift, ikke samme tid.
Men jeg tænker da næsten du er ude efter at kunne se forskelligt materiale samtidigt på alle skærmene.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. januar 2021 - 15:14 #2
#2 Jeg tror at du har ret, for når man nærlæser teksten står der netop at det er det samme billede - bare delt op.

DisplayPort signal til 4 x DisplayPort splitter kabel. Understøtter 4K UHD ved 30Hz.

Kan fordele det samme billede signal ud til fire skærme, så det samme billede vil blive vist på alle skærme.

I MST tilstand fungerer alle tilsluttede skærme som en enkelt stor skærm. Start signalet opdeles så forskellige dele af det samlede billede bliver vist på alle skærmene.

Denne splitter kræver en ekstern 5V 2A strømadapter og/eller et Micro-B US B kabel
Avatar billede Michael Novice
11. januar 2021 - 15:14 #3
Den her model har nogle bedre illustrationer, for som du nævner er det en udvidelse af skrivebordet på 4 skærme jeg går efter, og ikke fire identiske skærmbilleder.
Det er muligt, at det hedder en MST hub (multi stream transport hub) og ikke en switch.

https://www.club-3d.com/en/detail/2434/multi_stream_transport_(mst)_hub_displayportt_1.2_quad_monitor_usb_powered/
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. januar 2021 - 15:16 #4
"Kan fordele det samme billede signal ud til fire skærme, så det samme billede vil blive vist på alle skærme."

Det er vel ikke det du er interesseret i
Avatar billede Michael Novice
11. januar 2021 - 15:19 #5
I har ret, det er mig som ikke har forstået teksten på hjemmesiden. Det den beskriver, er jeg ikke interesseret i.
Avatar billede Michael Novice
11. januar 2021 - 15:29 #6
Kan sådan en her måske bruges i kombination med en bærbar, som har en USB 3.1 gen 1 udgang?
https://us.targus.com/products/usb-c-universal-quad-hd-docking-station-dock520usz
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. januar 2021 - 18:20 #7
Noget kunne tyde på at det er noget i den retning du skal gå efter - MEN prisen står i USD (Amerikanske Dollars) Da USA jo ikke er et EU land, så kommer der et problem med tolden. Jeg ved naturligvis ikke på varen kan købes inden for EU´s grænser, for så er situationen en anden. Men undersøg det først, for du kan risikere at få en grim overraskelse.

  https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234815

I det aktuelle tilfælde er prisen 274,99 USD hvilket svarer til cirka 1680 DKR. Dertil skal tolden så lægges.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. januar 2021 - 18:23 #8
Foruden told ryger der MOMS på 25%.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. januar 2021 - 19:00 #9
Varen kan købes i Danmark, men prisen starter ved omkring 3400 kr. Jeg ved ikke hvad prisen i alt bliver hvis den importeres fra USA, men den kommer nok derop ad.

https://prisjagt.dk/computere-tilbehor/computertilbehor/docking-stationer-til-computere/targus-usb-c-universal-quad-4k-docking-station--p5249021
Avatar billede Michael Novice
12. januar 2021 - 07:59 #10
Tak for de gode pointer ift. skat.
Jeg har fundet den indenfor EU til ca 450€ her: https://www.dateks.lv/cenas/portativo-datoru-aksesuari/478392-targus-dock570euz-4k-docking-station-usb-c-black?utm_source=salidzini&utm_medium=ad_item

Ift. computer, hvad vil I så anbefale?
Vil en hvilken som helst bærbar kunne trække skærmene, da det ikke er tung grafik, eller skal jeg få efter en med noget GPU kraft som i en gamer?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
12. januar 2021 - 08:09 #11
Havde det været en stationær havde det været nemmest med et grafikkort med 4 udgange.

Da der er tale om en bærbar, og disse ikke findes med 4 udgange til skærme, så er det et eksternt grafikkort som du er ude efter til at drive dem.
Dette kan være i en dock som du kigger på.

Alternativt skal du google efter en bærbar som via usb c/thunderbolt kan drive x-antal skærme som er sat i serie. Men så skal du også sikre dig at skærmene kan  tage denne slags input og kan videresende signalet.

Her er evt lidt inspiration til hvordan et eksternt grafikkort kan fungere
https://www.laptopmag.com/articles/best-egpus
Avatar billede thomas_bk Ekspert
12. januar 2021 - 08:15 #12