Avatar billede ltp Juniormester
14. januar 2021 - 10:10 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Betinget formatering

Jeg skal lave betinget formatering af en række celler, hvor der angivet en dato. Datoen (teksten, som er sort) skal blive rød, hvis datoen er overskredet og den ikke er markeret med en cellefarve. Hvis cellen bliver markeret med en cellefarve (grøn) skal teksten altid være sort (dvs. kunne skifte fra rød til sort, hvis den er rød).

Er der en som har et bud på en formel jeg kan bruge?
Avatar billede Jan K Ekspert
14. januar 2021 - 13:03 #1
Du kan lægge denne funktion i et modul i mappen. Den hente baggrundsfarven fra en celle:

Function getColor(Rng As Range, ByVal ColorFormat As String) As Variant
    Dim ColorValue As Variant
    ColorValue = Cells(Rng.Row, Rng.Column).Interior.Color
    Select Case LCase(ColorFormat)
        Case "index"
            getColor = Rng.Interior.ColorIndex
        Case "rgb"
            getColor = (ColorValue Mod 256) & ", " & ((ColorValue \ 256) Mod 256) & ", " & (ColorValue \ 65536)
        Case Else
            getColor = "Only use 'Index' or 'RGB' as second argument!"
    End Select
End Function

Derefter kan du så bruge denne formel i din betingede formatering:

=OG(A1<IDAG();IKKE(HVIS(getcolor(A1;"rgb")= "0, 176, 80";SAND;FALSK)))

Måske skal du rette farvekoden i formlen, hvis du har brugt en anden grøn nuance en jeg har. I givet fald kan du bare skrive =getcolor(xx;"rgb")  i en celle og erstatte xx med en celle, som faktisk er grøn. Så får du koden for den grønne nuance, du har brugt.
Avatar billede Jan K Ekspert
14. januar 2021 - 13:04 #2
Vær opmærksom på, at dette:

getColor = (ColorValue Mod 256) & ", " & ((ColorValue \ 256) Mod 256) & ", " & (ColorValue \ 65536)

Skal stå på en linje i modulet.