Avatar billede Claus Broge Meyer Juniormester
14. januar 2021 - 15:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Manglende opdatering fra 30/30 til 200/50

Jeg har en 3 år gammel Notebook af mærket HP med betegnelsen
HP 17 - X012N0 købt juni 2017.

Jeg bruger STOFA som internetudbyder og har 30/30.
Den vil jeg nu have opgraderet til 200/50, men min PC reagerer slet ikke på den nye og hurtigere forbindelse.
Den kører videre med 30/30.

Hvad er det, der blokerer for opdateringen i min PC ?
Og hvordan løser jeg dette problem ?

Bedste hilsener
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2021 - 16:52 #1
Kabel eller WiFi?

Kabel - Ring til Stofa
WiFi - se om du körer 5Ghz eller 2.4Ghz
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2021 - 18:52 #2
Hvad sker der for det at man er begyndt at sætte lighedstegn mellem hastighed og frekvensen på netværksbåndet?? - der er et eller andet jeg har misset. Både 5GHz og 2,4GHz understøtter netværkshastigheder på langt over 200Mbps. Men går man længere tilbage, skiftedes de til at være hurtigst/langsomst... - det er et spørgsmål om hvilken trådløs standard man køre på frekvensbåndet (og eks. 802.11n kører på begge frekvenser). Så det er mig lidt en gåde hvorfor folk er begyndt at fokusere på 2,4 vs 5GHz båndet.

Men - det er jo ikke din PC der bliver opgraderet. Det er din internetforbindelses teoretiske hastighed. Det kræver så at resten af udstyret kan følge med...

Aktuelt kan jeg se at din HP har kablet netkort på 100Mbps, samt trådløst netkort med 802.11ac standarden, der teoretisk understøtter hastigheder på over 1000Mbps, afhængig af hvilken generation du har og hvad der tilbydes af routeren.

Og så er resten et spørgsmål om at optimere forbindelsen mellem PC og router. Et  dårligt kabel kan sagtens sløve hastigheden, så du ikke kommer over 30bps.
Det samme er i øvrigt gældende for en dårlig WiFi forbindelse - sidder du eller routeren et dumt sted i huset, kan det sagtens sænke hastigheden til 30Mbps.

Du må tæt på routeren, og have den ud at stå i åbent terræn (ikke op ad en mur/væg). Og/eller prøve med et nyt kabel direkte i routeren.

Har nogen rodet med routeren, KAN der også være lagt hastighedsbegrænsning direkte ind i den, o.s.v...
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. januar 2021 - 20:05 #3
Jeg har en 9½ årgammel billig PC med en CPU der er en del bedre end din - der kan meget vel være andre flaskehalse prøv at se i jobliste hvad der sker under måling af hastighed.
Prøv at måle med en app - ooakla speedtest - kan anbefales kan til PC hentes i microsoft store - kan også hentes til mobiltelefoner. Prøv også at måle via mobil telefon.
På ovennævnte PC fik jeg mere end 3 gange bedre download med en billig USB-dongle.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2021 - 21:08 #4
#2
Jeg arbejder med bl a WiFi så godt som hver dag, så kom ikke og fortäl mig der ikke er forskel.

Grunden til at jeg spörger er at der er stor risiko for at, hvis man f ex sidder i et lejlighedskompleks, at der er så meget interference at det träkker ekstremt meget ned på 2.4Ghz. Jeg oplever det selv her hvor jeg bor. Har en 250/250 Mbit line og kommer kun op i 30-40 Mbit på 2.4Ghz et par meter fra routeren, hvorimod jeg har fuld speed på 5 Ghz
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2021 - 21:10 #5
PS.

Dermed IKKE sagt at man abselut skal bruge 5Ghz. Sidder man f ex längere väk fra routeren eller den skal gå gennem vägge eller lignende, så er 2.4 Ghz mange gange bedre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2021 - 21:30 #6
De fleste der har en mobiltelefon eller bærbar PC, arbejder med WiFi hver dag ;-)

Jeg har en niece der for få måneder siden flyttede på et nybygget kollegie. Det var rygtedes, at man SKULLE køre 5GHz for at opnå fuld hastighed. Og hver beboer skulle skaffe sin egen router.
Det betyder at der i et betonbyggeri står 2-300 routere på et meget lille areal, der langt de fleste kører 5GHz, og støjer hinanden til døde. Her tror jeg de få der kører 2,4GHz har en fordel :-)

Spøg til side, dine svar plejer at være saglige og korrekte. Jeg studser som skrevet bare over at flere og flere sætter lighedstegn mellem hastighed og frekvensen, når der er så mange forskellige andre forhold der spiller ind. Og det viser du jo også med yderligere betragtninger her  i #4 og #5.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2021 - 21:37 #7
#6
Men som du også hentyder i #2, så er den eneste rigtige måde at måle hastigheden på, at bruge et kabel og at det er i godt skik.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
15. januar 2021 - 07:25 #8
Har du været inde og skifte hastighed på Mine sider og fået bekræftelse på ændringen?

Ændringen træder i kraft samme dag, og ikke nødvendigvis med det samme.