Avatar billede klostergaard Novice
15. januar 2021 - 19:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Beregning af dato

Jeg har en lille opgave jeg har prøvet at dreje hovedet omkring i lang tid efterhånden.

Jeg har f.eks 100 enheder der skal vaskes 1 gang om måneden.
[Foregår altid om lørdagen]
I kolonne A står enhedens navn
I kolonne B står hvornår enheden sidst er vasket [formateret som en dato]
I kolonne C vil jeg gerne at Excel udregner hvornår den næste gang skal vaskes! -Der skal tages højde for at nogle måneder indeholder 4 lørdage og andre måneder 5 lørdage.
Det skal heller ikke være sådan at en enhed kan ske blive vasket to weekender i træk, men cirka hver 4. eller 5. lørdag. (håber det giver mening)

I kolonne D står enhedens serienummer, men denne information kan sagtens rykkes til en senere kolonne.

Håber der er nogle der kan hjælpe
Avatar billede ebea Ekspert
15. januar 2021 - 20:31 #1
Prøv med denne, som vil give dig den første Lørdag i måneden. B2 er sidste vaske dato.

=SLUT.PÅ.MÅNED(B2;0)+7-UGEDAG(SLUT.PÅ.MÅNED(B2;0)+(7))
Avatar billede jens48 Ekspert
15. januar 2021 - 21:29 #2
Eller

=HVIS(DAG(B2)<DAG(B2+28);B2+35;B2+28)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. januar 2021 - 07:09 #3
=DATO(ÅR(B2);MÅNED(B2);DAG(B2)+7*IF(UGEDAG(B2)=7;5;4))-UGEDAG(DATO(ÅR(B2);MÅNED(B2);DAG(B2)))
Avatar billede klostergaard Novice
16. januar 2021 - 07:24 #4
Som det ser ud lige nu, ligner det at den fra Jens48 kommer til at virker
-tester det lige af i praktisk over en periode :) -mange tak for hjælpen :)