Avatar billede LotteP Novice
18. januar 2021 - 14:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skjulte kolonner kommer frem igen

Hej.
Når jeg har skjult nogle kolonner i et excelark og gemt og lukket ned, når jeg så åbner det op igen, så kommer den skjulte kolonne frem igen.
Kan dette undgås?

Tillægsspørgsmål.
Hvis jeg har et ark med flere faner og jeg gemmer det. Når jeg så åbner det op, så åbnes arket tit op på en anden fane end det ønskede - også selvom jeg gemte arket og stod i et felt på den ønskede fane.

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede kim1a Ekspert
18. januar 2021 - 14:34 #1
Hvis de skjulte kolonner kommer tilbage tænker jeg at der kører noget vba ved åbning af filen - ellers kan jeg ikke forstå de ikke forbliver skjult.

til 2. del kan det være fordi den aktive celle er i den fane - altså, det er ikke nok at skifte fane, du skal også aktivere en celle.
Avatar billede LotteP Novice
19. januar 2021 - 06:51 #2
Hej Kim.
Tusind tak for svar.

Spg 1, så er der kodning på, men det omhandler fremsendes af mail - kan det gå ind og påvirke arket?

Spg 2 - okay, det må jeg lige se om det kan gøre en forskel.
Avatar billede kim1a Ekspert
19. januar 2021 - 08:38 #3
Spg 1, jeg tænker at den kode også "afskjuler" kolonnerne for at sende en mail. Kan du vise os koden?
Avatar billede LotteP Novice
19. januar 2021 - 08:59 #4
Det kan du tro

Option Explicit

Sub SendEmailTilCH()

Dim DataSti As String

Dim Filnavn As String

Dim objFolders As Object

Set objFolders = CreateObject("WScript.Shell").SpecialFolders

Dim OutlookPrg As Object

Dim OutlookMail As Object

Set OutlookPrg = CreateObject("Outlook.Application")

Set OutlookMail = OutlookPrg.CreateItem(0)

DataSti = objFolders("desktop") & Application.PathSeparator

Filnavn = Range("B4") & ", " & ActiveSheet.Name & ".pdf"

ActiveSheet.ExportAsFixedFormat _

    Type:=xlTypePDF, _

    Filename:=DataSti & Filnavn, _

    quality:=xlQualityStandard, _

    includedocproperties:=True, _

    ignoreprintareas:=False, _

    openafterpublish:=False

On Error Resume Next

With OutlookMail

    .To = ""

    .CC = ""

    .BCC = ""

    .Subject = Range("B4") & ", " & "Overførsel af merarbejde"

    .Body = "Hermed fremsendes ansøgning om individuel overførsel af merarbejde."

    .Attachments.Add (DataSti & Filnavn)

    .Display

End With

On Error GoTo 0

Kill (DataSti & Filnavn)

Set OutlookMail = Nothing

Set OutlookPrg = Nothing

Set objFolders = Nothing

End Sub
Avatar billede kim1a Ekspert
19. januar 2021 - 09:50 #5
Er det den eneste vba der kører? Den ser ikke lige umiddelbart ud til at gøre noget, samtidig tænker jeg at du aktiverer den via en knap eller vælger at køre den. Jeg tænkte faktisk mere på noget som kørte automatisk når filen åbnes:
https://support.microsoft.com/en-us/office/automatically-run-a-macro-when-opening-a-workbook-1e55959b-e077-4c88-a696-c3017600db44
Avatar billede LotteP Novice
21. januar 2021 - 10:13 #6
Jaden VBA bliver aktiveret via en knap.

Der kører ikke noget automatisk i arket.
Avatar billede kim1a Ekspert
21. januar 2021 - 11:24 #7
Har du mulighed for at anonymisere arket og så ligge en kopi på f.eks. Dropbox så vi kan teste af?
Avatar billede LotteP Novice
21. januar 2021 - 12:10 #8
puha, ved jeg ikke hvordan jeg gør.
Har du evt en mail jeg kan sende til ? :)
Avatar billede kim1a Ekspert
21. januar 2021 - 16:02 #9
Jeg har smidt min mail i en privat besked herinde.