Avatar billede Lone Praktikant
19. januar 2021 - 10:25 Der er 20 kommentarer

Returnere ældste dato

Hej.

Jeg har et regneark med cpr. nr. og startdatoer. Datoerne er formateret som 01-01-2019. Jeg skal finde den ældste startdato i 2020, hvis cpr. nr. findes flere gange og skal formateres som måned i tekst, så jeg kan få dem ud som antal i en pivot tabel.
Kan I hjælpe?
Mvh. Lone
Avatar billede Lone Praktikant
19. januar 2021 - 10:27 #1
Jeg har forsøgt med denne, men jeg får begge måned med?

=HVIS(TÆL.HVIS(B$2:$B$492;B2)=2;MIN(D2;D492);"")
Avatar billede thomas_bk Ekspert
19. januar 2021 - 10:55 #2
Jeg er ikke helt med, af flere årsager.

Umiddelbart synes jeg ikke du har inkluderet et kriterie for 2020. Så det tyder på du skal bruge en Tæl.hviser i stedet.

Så undrer det mig også lidt i forhold til en formattering du ønsker. Formattering og en tæl funktion hænger ikke rigtig sammen.
Avatar billede Lone Praktikant
19. januar 2021 - 11:22 #3
Okay. Har du et andet forslag?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. januar 2021 - 11:35 #4
Hvis du har cpr-numre (på formen 0000000000) i kolonne A og startdatoer i kolonne B, så måske:

=LOOKUP(2;1/(A:A=D1);B:B)

hvor D1 indeholder cpr-nummer

LOOKUP = SLÅ.OP på dansk
Avatar billede Lone Praktikant
19. januar 2021 - 12:26 #5
CPR.NR. har formen xxxxxx-xxxx.
Så denne funktion finder der hvor cpr. nr. er ens og returnerer den dato der er ældst i 2020?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. januar 2021 - 13:41 #6
Har du prøvet -og hvad var resultatet?
Avatar billede Lone Praktikant
19. januar 2021 - 14:40 #7
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal lave formatet om, så jeg kunne ikke prøve den. Kunne du forklare mig hvad formlen gør?
Avatar billede Jan K Ekspert
19. januar 2021 - 22:43 #8
Prøv evt med denne

=TEKST(MIN(HVIS($A$1:$A$16=A1;$B$1:$B$16));"MMMM")

Afslut med Ctrl+Skift+Enter og kopier nedad.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. januar 2021 - 03:59 #9
Jeg havde læst opgaven forkert, så glem hvad jeg skrev og brug Jan Ks løsning.
Avatar billede Lone Praktikant
20. januar 2021 - 08:23 #10
Hej Jan K.
Jeg får den samme måned hele vejen ned og måneden er januar, hvilket ikke er rigtigt.
Kan det lade sig gøre også kun at have måneder fra 2020 med?
Avatar billede mikh Juniormester
20. januar 2021 - 15:44 #11
Hej Lone

Jeg ville gribe det an på en lidt anden måde og mere lavpraktisk måde, hvis der ikke er alt for mange data.

Brug sorteringsfunktionen under data i båndet.

Først villle jeg sortere efter dato og kopiere alle 2020 til et nyt sted.

Derefter ville jeg lave denne sortering for 2020:
Tryk på knappen sort(er):
Sorter først efter cprnr. og tilføj en sortering efter dato med ældste øverst.

Nu står den ældste dato øverst ud for de cprnumre, som optræder mere end en gang.
Avatar billede mikh Juniormester
20. januar 2021 - 16:07 #12
Hvis du efter sortering i colonne C indsætter formlen:

=IF(A1=A2;MONTH(B1);"")
og kopiereden nedefter
vil der i colonne C stå nummeret for måneden ud for alle celler med dubletter undtagen den sidste
Avatar billede Lone Praktikant
21. januar 2021 - 10:04 #13
Hej Mikh.
Jeg har brug for at det kun er den ældste dato i 2020 den returnerer når cpr. nr. optræder flere gange. Jeg fandt ud af at Jan K's forslag virkede, hvis man lavede om til minv i stedet for min.
Jeg har dog brug for at den kun skriver den ældste måned 1 gang, da jeg skal tælle i en pivottabel. Dvs. at hvis cpr. nr. findes flere gange, så skal den kun skrive måneden  en gang. Har I en løsning til det?

=TEKST(MINV(HVIS(A3=$A$3:$A$492;$B$3:$B$492));"mmmm")
Avatar billede Jan K Ekspert
21. januar 2021 - 12:23 #14
Prøv med denne:

=HVIS(TÆL.HVIS($A$3:A3;A3)=1;TEKST(MINV(HVIS(A3=$A$3:$A$492;$B$3:$B$492));"mmmm");"")

Så kommer måneden kun til at stå ud for den første forekomst af cpr-nummeret, men ikke nødvendigvis ud for den ældste dato.
Avatar billede mikh Juniormester
21. januar 2021 - 12:54 #15
Håber Jan K's løsning virker.
Avatar billede Lone Praktikant
21. januar 2021 - 15:40 #16
Tak Mikh :-)
Hej Jan K.
Tak den virker og finder den ældste dato når datoerne er i år 2020, men ikke når jeg har 2019 med. Når det er en dato i 2019, så skriver den januar-1900 når jeg skriver "mmmm-åååå"? Når startdatoen er i 2019, så skal den tage den som den ældste dato. Kan du også klare det?
Avatar billede Jan K Ekspert
21. januar 2021 - 18:19 #17
Jeg kan godt se, at det går galt med 2019, men jeg har ikke lige pt en forklaring på det. Hos mig kan den dog godt skrive 2019, men den skriver det, forkerte steder. Meget mystisk..

Jeg bokser videre ;-)
Avatar billede Jan K Ekspert
21. januar 2021 - 18:35 #18
Så virker det hos mig. Husker du at afslutte med Ctrl+Skift+Enter inden du kopierer.

Mit eget problem opstod, fordi jeg havde mine testdata fra A5 og ikke fra A3.
Avatar billede Lone Praktikant
22. januar 2021 - 14:29 #19
Mange tak Jan K for hjælpen. Det virker nu :-)
Avatar billede Jan K Ekspert
22. januar 2021 - 14:44 #20
Velbekomme :-)