Avatar billede klostergaard Novice
19. januar 2021 - 15:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Overløb

Jeg har været i gang med at lege med formler igen, så Excel selv gør en del af mit arbejde :)
Har brug for hjælp til flere "opgaver" men tænker jeg lige starter med denne :)

I Kolonne O - Mit møde tidspunkt
I Kolonne P - Mit udstemplingstidspunkt
I Kolonne Q - Her viser den hvor mange timers løn jeg skal have for en dag, med hjælp fra andet område med andre formler:
[=HVIS(ELLER(O7="";P7="");"";(P7-O7-AP7))]

I kolonne R - Her skal der stå hvor mange overarbejdstimer jeg har, med reference til Q, men kun hvis der er mere end 1 overarbejdstime og MAKS 3, da alt over 3 overarbejdstimer, skal "løbe over" i kolonne S

I kolonne AP - står der 00:30 som er den pause der skal fratrækkes
I kolonne AQ - står hvor mange timer jeg har haft i løbet af en dag

Jeg har fået kolonne R til at fungere ved hjælp af følgende formel
[=(HVIS(ELLER(O7="";P7="";Q7="");"";(AQ7-(8,4)/24)))]
*(udregningerne ligger i andre celler)

Ved det kan være lidt kompliceret at forklare, men håber det giver mening.
Hvis det går helt galt med at fange forståelsen, har jeg et ark liggende jeg kan dele via dropbox :)
Avatar billede ebea Ekspert
19. januar 2021 - 15:45 #1
Det var nemmere, hvis du uploadede dit eksempel, som du skriver!
Noget af det du angiver i dine formler, stemmer ikke overens med det du skriver.
Avatar billede klostergaard Novice
19. januar 2021 - 15:51 #2
Avatar billede ebea Ekspert
19. januar 2021 - 18:43 #3
Jeg ved ikke om det var noget i den stil du tænkte. Jeg er lidt i tvivl om det du skriver, og så din faktiske opstilling!

https://www.dropbox.com/scl/fi/2yopbq6ufxqk67fezzi3h/HOKA1.xlsx?dl=0&rlkey=8s1hx1cz8645sui5ckijk2zgj
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. januar 2021 - 23:29 #4
Hej

Det er et stort og kompliceret skema.  Hvad er det du ønsker hjælp til?

Hvad er der du beregner i kolonne R??  hvorfor denne formel??

Lønskemaet regner forkert. Alle beløb undtagen mødetillæg skal ganges med 24.'

Kunne du ikke markere de celler hvor du ønsker hjælp til formler, og så beskrive hvad forlene skal beregne.

m v h  mads32
Avatar billede klostergaard Novice
20. januar 2021 - 16:15 #5
ved godt det er kompliceret, men alligevel har jeg fået svar på det jeg havde brug for.
Excel kan noget mere end man lige regner med, så syns det er fedt der sidder nogle herinde der er helt inde i det :)
Avatar billede klostergaard Novice
20. januar 2021 - 16:25 #6
hov...ebea - Kan se Kolonne R også viser hvis værdien er under 1 time - kan man ændre det så den kun viser når der er over en time? :)
Avatar billede ebea Ekspert
20. januar 2021 - 16:41 #7
#6 - Så skal din formel, skrives om (og det blir' en lidt længere formel). Jeg kan godt se det, men hvis du i løbet af en periode har mange dage, med under 1 time, hvad så med din totale time sammentælling. Så vil de timer jo mangle!

Jeg har også opdateret det uploadede Ark, da jeg kunne se at dine timeberegning i kolonne B, var forkerte. Timerne stod der, men ikke som timer du kunne beregne korrekt.
Avatar billede klostergaard Novice
20. januar 2021 - 16:45 #8
det vil være mange timer jeg ikke vil kunne regne med når jeg har mellem 1 og 59 minutters overarbejde :)
-De minutter vil jeg kun få alm takst til, da der først gives ekstra betaling (dyrere timer for arbejdsgiver) når jeg har rundet 1 time/60 minutter :)

Ved godt det hele er kompliceret, men det samme er reglerne også for at forstå hvordan lønnen hænger sammen :D
Avatar billede ebea Ekspert
20. januar 2021 - 17:40 #9
#8 - Jeg har lige opdateret filen. Så prøv og se, om ikke det passer nu, med det du ønskede!
Avatar billede klostergaard Novice
21. januar 2021 - 15:00 #10
#9
jamen, jo.... det er det jo
jeg bukker og takker mange gange for hjælpen :)
-når jeg først ser formlerne, ser det jo forholdsvist ligetil ud - det bare lige med få dem vendt korrekt og finde de rigtige :)
Avatar billede ebea Ekspert
21. januar 2021 - 15:16 #11
#10 - Du er velkommen ;-)