Avatar billede chicoboy Novice
20. januar 2021 - 13:15 Der er 3 kommentarer

Brevflet Onedrive

Jeg har lavet en Word skabelon som kan trække adresser fra Excel ind i dokumentet.

Word skabelon og excelfil er placeret på OneDrive og er delt med nogle brugere. Brugerne kan så danne et dokument på baggrund af skabelonen. Så lang så godt - den del virker.

MEN

Datakilden (exceldokumentet) bliver ikke fundet. Årsagen er, at da jeg oprettede skabelonen pegede jeg godt nok på excelfilen i min OneDrive mappe, men det er desværre en synkroniseret mappe på mit C-drev.

Hvordan ændrer jeg pegningen direkte til Onedrive? Man kan ikke (som jeg ser det) angive url, men skal vælge fil når man tilkobler datakilden.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. januar 2021 - 14:36 #1
Du kan ikke ændre til brug af OneDrive.

Se Microsoft-artiklen ”Data sources you can use for a mail merge”, https://support.microsoft.com/en-us/office/data-sources-you-can-use-for-a-mail-merge-9de322a6-f0f9-448d-a113-5fab317d9ef4?ui=en-us&rs=en-us&ad=us

Som forklaret under følgende bemærkning på siden, kan man ikke bruge en datakilde, som er placeret på OneDrive (som er en HTTP-placering). Man er nødt til at gemme filen lokalt eller på en fælles server:
”Important: No matter what type of file you use as a data source, be sure to save it on your local computer or a file share; saving at an HTTP location isn't supported for mail merge.”

Bemærk: Artiklen findes også i dansk version, men den har en alvorlig fejl i oversættelsen (https://support.microsoft.com/da-dk/office/datakilder-du-kan-bruge-til-en-brevfletning-9de322a6-f0f9-448d-a113-5fab317d9ef4?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK). I den danske version er ovenstående ”Important”-bemærkning oversat fejlagtigt, idet ”file share” er oversat til ”i skyen” (burde nærmere være ”fælles server” eller noget i den retning).
Avatar billede chicoboy Novice
21. januar 2021 - 15:04 #2
Ok tak.

Jeg kan godt gemme excelfilen på en fælles server, men det giver fejl ved to samtidige brugere af wordskabelonen, også selv om der er tilladt deling på excelfilen.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. januar 2021 - 15:19 #3
Er det samtidige brugere af Word-skabelonen - eller er det mon ikke snarere to samtidige brugere af Excel-filen/datakilden?

Se følgende for at løse det, hvis det er sidstnævnte, der er problemet:
https://docs.microsoft.com/en-us/office/troubleshoot/word/mail-merge-error