Avatar billede MAK Praktikant
20. januar 2021 - 15:17 Der er 5 kommentarer

App eller andet som regnemaskine

Er der nogen der kan guide mig til hvor jeg finder en digital regnemaskine der regner som en gammeldags strimmelregner

Der ligger mange der ude, men alle virker som lommeregnere.
Forskellen er om fortegner sættes før eller efter tallet .

Lomme regner  tast 25 - 4  =    21

Regnemaskine  tast 25 - 4    =  - 21
Regnemaskine  tast 25 + 4 - =    21

Det gør en verden til forskel for en der har brugt regnemaskine typen hele arbejdslivet.
MAK
Avatar billede claes57 Ekspert
20. januar 2021 - 17:40 #1
som det gamle HP indtastnings-system, og ikke som resten af verden?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. januar 2021 - 17:42 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2021 - 17:46 #3
Så vidt jeg ved, er det ikke noget der hører "strimmelregnere" til - de kunne fungere på mange måder.

Jeg mener det er HP der kørte med den "omvendte" måde at regne på.

Prøv at gå på Microsoft Store - der finder du i hvert fald en app, kaldet HP41CV, der fungerer "omvendt"...
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2021 - 17:48 #4
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2021 - 17:52 #5
Og så vidt jeg kan se, fungerer https://www.microsoft.com/en-us/p/rpn-scientific-x/9nblggh64lf4?activetab=pivot:overviewtab på samme måde.

Om det kaldes UPN eller RPN er jeg i tvivl om, men en eller begge er navnet for den note-form de fleste mener er "omvendt". (Reverse Polish Notation)