Avatar billede nu_igen Professor
22. januar 2021 - 13:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Nøgleapp i stedet for papkort

Hej - Jeg har brugt et par timer på at få lov til at betale for en nethandel med et firma jeg ofte handler ved.
Jeg har prøvet med nemID papkortet, men bliver henvist til en sms kode  eller at downloade en kode et andet angivet netsted (husker ikke lige adressen).
Men jeg har intet data abonnement på min smartphone, fordi jeg slet ikke gider kikke på den lille skærm og bruge den som en underordnet PC skærm. Altså ren telefoni og Mobilpay indtil nu.
Jeg går ud fra at jeg heller ikke behøver data abonnement når jeg skal bruge nøgleappen i stedet for nøglekortet.
Min Mobilpay har jeg på min Ipad - fordi min Samsung ikke længere understøtter i den version jeg har.
Er det nødvendigt med data? Jeg kan læse mig til at nøgleappen kan downloades til  phone, tablet og pc.
Hvordan virker det for jer? Måske betryggende måde at handle på?
Ingeborg
Avatar billede wjens Guru
22. januar 2021 - 14:07 #1
nemID papkortet er ikke mere godkendt til at godkende online betalinger.
Du skal bruge nemID-app'en (som virker udmærket) eller alternativet med kodeord.

Se nærmere her:
https://www.nets.eu/dk-da/digital-sikkerhed/Pages/Verified-by-Visa-og-MasterCard-Secure-Code.aspx
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. januar 2021 - 17:51 #2
Stort set ingen apps kræver mobildata. Det er alt sammen et spørgsmål om internetforbindelse, og det gælder også NemID appen.

Men hvorfor prøver du ikke bare?
Avatar billede nu_igen Professor
22. januar 2021 - 20:01 #3
Når jeg skriver data - mener jeg internetforbindelse til telefonen - og det er det man får ved at købe data abonnement hos Telmore. Så jeg har prøvet alt.
Men jeg har flere muligheder for fejl - min Samsungs version understøttes ikke længere af Mobilpay.
Jeg har tidligere henvendt mig til Mobilpay for at spørge om Mobilpay virker på min Ipad. Det gør den og jeg har benyttet den på Ipad hidtil. I dag virker det imidlertid ikke, selvom jeg har installeret NemId appen. Så nu spørger jeg om det er fordi der er en forbindelse mellem telefon og Ipad?
Ingeborg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. januar 2021 - 20:44 #4
Nej, du misforstår. Internet er ikke bare noget du skal købe som abonnement hos teleselskabet. Det er en måde.
Men har du trådløst netværk hjemme, kan telefonen eller iPad´en jo lige så godt bruge det - det er fuldstædig det samme internet som du får hos Telmore.

Så du behøver ikke mobildata, hvis du har trådløst internet.

Men om dine enheder er så gamle at de ikke længere understøttes, er en helt anden ting. Der må du prøve dig frem.
Avatar billede Temco Professor
22. januar 2021 - 23:06 #5
#1 Jeg bruger da stadig uden problemer mit papkort?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. januar 2021 - 23:42 #6
#5 til offentlige tjenester, ja. Men en ny EU-lov tvinger internetbutikker til at 2-faktor verificere kunderne ved betaling. For danske kunder er det med NemID, og i EU-sammenhænge anses papkortet ikke som troværdigt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. januar 2021 - 23:44 #7
Iflg. https://www.nykredit.dk/kundeservice/sikker-nethandel/ KAN du undgå appen. Men det kræver så til gengæld en anden kode... - som jeg ikke har forstand på.
Avatar billede nu_igen Professor
23. januar 2021 - 09:51 #8
# 4. Jeg er klar over at jeg KUN kan bruge min smartphone og iPad herhjemme, hvor jeg har internet forbindelse + andre steder, hvor jeg kan komme på et hotspot. ( jeg aner ikke, hvordan jeg kommer på de forskellige butikkers wifi). Gør man det automatisk eller skal man have oplyst koder?
Min Samsung telefon har en ældre version som fra denne måned ikke længere understøtter mobilplay appen.
Tidligere har Mobilpay oplyst mig om at jeg kan bruge min IPad til Mobilpay. Det har virket fint hidtil. Men da jeg prøvede i går, gik der virkelig ged i det. Jeg skulle downloade NemId appen. Det gjorde jeg og aktiverede den. Det er ret bøvlet. Efter at have ventet en time, var appen klar til,brug. Men jeg fik ingen sms kode til at aktivere appen.
Så nu lurer jeg på om det er på grund af at min Samsung har den ældre version, som ikke dur til Mobilpay?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. januar 2021 - 13:54 #9
Du kommer ikke automatisk på andre WiFi netværk - som minimum skal du selv ind og vælge at tilslutte til netværket. Men de fleste kører også med et password, der skal udleveres...

Ang. versioner og funktionalitet - NemID appen angiver at de virker fra Android 6 og iOS 9 - det er forholdsvis gamle versioner, så de dækker mange ældre telefoner.
MobilePay er lidt mindre informativ - her fortæller de at det afhænger af enheden.

Men kan du installere og starte appen, betyder det som udgangspunkt at den bør virke.

At du ikke får en godkendelses SMS kan være fordi du har fået tastet et forkert telefonnummer ind - ellers har jeg ikke noget bud. Og det du kalder bøvlet kan man selvfølgelig være enig i eller ej, men det er af sikkerhedsmæssige årsager at du skal vente en time. Men manglende sms har i hvert fald intet med alderen på telefonen at gøre - SMS virker også på 20 år gamle mobiltelefoner...
Avatar billede nu_igen Professor
23. januar 2021 - 15:14 #10
#9. Jeg går ud fra at man for at være på internettet alle mulige steder Skal have sin egen netforbindelse konstant via smartphonen.
Da jeg forgæves prøved at logge mig på NemD appen, fik jeg flere gange besked/ meddelelse om teknisk fejl. Den fejl kunne jo ligge i at min Samsung ver. 5 netop ikke ekspederer sms videre i forbindelse med NemId.
Ingeborg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. januar 2021 - 16:43 #11
SMS har intet med internet at gøre - det er en protokol bundet op på selve telefonabonnementet. Så kan du tale i telefon, kan du også sende og modtage SMS.
Som sagt kan 20 år gamle telefoner fint sende og modtage SMS´ere.
Så jeg tror altså du skal finde fejlen et andet sted - eks. forkert indtastet telefonnummer, eller en web-browser der ikke viser alle elementer.
Avatar billede nu_igen Professor
23. januar 2021 - 20:45 #12
Tak for svaret, men hvad er det for en teknik der gør at folk er på nettet uanset hvor de befinder sig?
Hvad mangler jeg for at kunne google på min Samsung smartphone for eksempel? Jeg vil kunne det herhjemme med de passende apps, men ellers?
Avatar billede kurtba Ekspert
23. januar 2021 - 22:28 #13
Kravene for at bruge mobilepay er p.t. android version 5 eller ios version 10. Men her i starten af 2021 bliver det android version 6 eller ios version 11. Det kan du læse om her
https://www.mobilepay.dk/hjaelp/mobilepay-til-private/fakta/opdater-din-telefon
Der står også hvordan du kan opdatere din ipad og samsung tlf., hvis det overhovedet er muligt.
Med hensyn til dit spørgsmål under #11, så har du selv givet svaret i dit oprindelige spørgsmål. Når du ikke har data abonnement, så har du ikke forbindelse når det passer dig. Et abb. med data koster ca. 100 kr.
Men hvis du kun har brug for det, når du handler på nettet, så kan du forsåvidt godt undvære det, da det formentlig altid vil være, når du er hjemme, at du vil handle på nettet, og der forbinder du jo bare din telefon og ipad til dit trådløse netværk, så har du den dataforbindelse, som du ikke har via dit tlf. abb.
Men du bør virkelig overveje, om ikke det vil gøre dit liv meget lettere, hvis du får et abb. med data, således at du bl.a. kan bruge mobilepay alle steder - det kan du kun med dataabb., og hvis din telefon kører med android 5 og ikke kan opgraderes, så må du også til at få købt en nyere tlf.
Det bliver alt for meget op ad bakke, hvis man vil bruge de muligheder der er, men samtidig ikke vil anskaffe sig det nødvendige udstyr og forbindelse.
Mobilepay via en tlf virker altså ganske fortræffeligt, også selv om skærmen ikke er så stor. Telefoner fås jo også med forskellige skærmstørrelser, hvis det er et problem.
Med et dataabonnement vil du også kunne google uanset, hvor du er.
Er du ude at handle og lige skal finde billigste pris på nogle varer, så installer f.eks. appen "mine tilbud", så kan du altid finde, hvor varer er på tilbud lige her og nu.
Avatar billede nu_igen Professor
23. januar 2021 - 23:46 #14
#13
Tak for et fint svar! I #4 blev der svaret noget helt andet om data abonnement.
Nu har jeg så styr på det og køber sikkert en ny Samsung til omkring 1000 kr.
Det eneste jeg har brug for er at betale for æg via mobilpay hos min æggebonde og det gør jeg hjemmefra inden jeg køber. Alt andet har jeg ikke brug for... never. Jeg gider simpelthen ikke være hooked up på en lommetelefon. Bruger også stadigvæk husets 6 trådløse B&O telefoner, fordi de også kan bruges internt.
Mobilpay er ok til indgående beløb for salg af diverse.
Utroligt at se en mor med barnevogn , 1 barn ved hånden, vovse i snor, cigaret i munden og mobilen klistret til øret med høretelefoner i ørerne. Måske er jeg bare for gammel! Årgang 1940, som vores dronning 😣