Avatar billede Tanja Novice
27. januar 2021 - 15:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til "DATO.FORSKEL", eller andet der er smartere

Er der mon en kan der hjælpe mig med hvordan jeg får Excel til at returnere 6 måneder i stedet for 5, altså altid tælle sidste måned med, selvom den ikke har 31 dage, eller hvordan den nu regner. Altså "runde op" i stedet for at "runde ned"

31-12-2020    30-06-2021    5    Brugt formel:DATO.FORSKEL(A1;B1;"m")

Datoerne kunne også være
15-01-2020    14-06-2020    4  og her kunne jeg godt tænke mig der blev returneret 5 og ikke 4

Hilsen Tanja
Avatar billede kim1a Ekspert
27. januar 2021 - 16:19 #1
Er der et udfaldsrum hvor du ikke bare skal sige +1?

Selv med 1-1-2020 og 30-6-2020 vælger den vel 4?
Avatar billede ebea Ekspert
27. januar 2021 - 16:21 #2
Du kan bruge en anden formel, som gør det du ønsker:  =HELTAL((B1-A1)/30)
Avatar billede Tanja Novice
27. januar 2021 - 16:28 #3
Jeg har brug for at trække formlen ned i et ark med forskellige til og fra datoer, også med fra og til datoer der går over flere år, så det bliver forkert hvis jeg generelt skriver +1 i formlen.
Har jeg fx i en af rækkerne et tidsrum der går fra 31-12-2020 til 31-12-2020 skal der gerne returneres 24 og ikke 25, som jeg tænker vil ske hvis jeg tilføjer +1 i formlen. Jeg skal bruge de returnerede antal måneder til at beregne huslejeforpligtelser på mange forskelige lejemål, så jeg skal gerne være rimelig sikker på der regnes rigtigt.
Avatar billede Tanja Novice
27. januar 2021 - 16:31 #4
Ebea.. Hvis jeg bruger din formel og forskellen på mine datoer er fx omkring 10år, så synes jeg desværre igen jeg bliver udfordret på at den ikke returnerer korrekte antal måneder.
Avatar billede ebea Ekspert
27. januar 2021 - 16:46 #5
#4 - Vi prøver en, som laver det mere præcist. Så forhåbentlig passer den ind i det du laver.
Har prøvet den på +10 år

=AFRUND((DATO(ÅR(B2);MÅNED(B2);DAG(B2))-DATO(ÅR(A2);MÅNED(A2);DAG(A2)))/(365,25/12);0)
Avatar billede Tanja Novice
27. januar 2021 - 17:24 #6
Tak ebea

#4 ser ud til at fungere.
Fantastisk.. Tak :)
Jeg mangler så bare lige at få flettet ind i formlen, at hvis værdien bliver negativ (for det gør den nogle steder, på de lejemål hvor uopsigeligheden er udløbet) så skal den returnere tallet 0
Kan du også hjælpe mig her?
Avatar billede ebea Ekspert
27. januar 2021 - 17:49 #7
#6 - Formlen som angivet, skal du være opmærksom på, afrunder ud fra hvor på måneden datoerne er. Hvis delingen af måneden er under halvdelen af måneden, vil den runde til nederste dato.
Hvis den altid skal runde op, skal du bruge  RUND.OP i starten af formlen, i stedet for AFRUND.

Det med at undgå negativ værdi, kan laves med en HVIS funktion. Formlen herunder er godt nok lidt lang, og kan måske laves lidt mere fiks; men den virker.

=HVIS(AFRUND((DATO(ÅR(B1);MÅNED(B1);DAG(B1))-DATO(ÅR(A1);MÅNED(A1);DAG(A1)))/(365,25/12)<0;0);0;AFRUND((DATO(ÅR(B1);MÅNED(B1);DAG(B1))-DATO(ÅR(A1);MÅNED(A1);DAG(A1)))/(365,25/12);0))
Avatar billede Tanja Novice
27. januar 2021 - 17:55 #8
Ebea

Det virker!.. TUSIND TAK :)
Avatar billede ebea Ekspert
27. januar 2021 - 18:13 #9
#8 - Du er velkommen ;-)