28. januar 2021 - 20:35 Der er 1 kommentar og
1 løsning

udtræk af tekst

Hej
Jeg har brug for at udtrække tekst fra celle A2 til celle M2
Teksten jeg vil udtrække står altid mellem _ og .DXF som nedenfor.
Så i dette tilfælde er det teksten "gravering ekstra dyb"

50304393_00_4301 - K (1)_6_1_x_2_x_10_gravering ekstra dyb.DXF

Nogen der kan hjælpe med en formel til dette?
Avatar billede Docthomassen Juniormester
29. januar 2021 - 06:27 #1
Under forudsætning af:
1) ".DXF" er altid de sidste 4 karakterer
2) Udtrækket i sig selv ikke indeholder "_".

Så kan du bruge denne formel til at finde tekst efter sidste "_" i celle a1:
=HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-FIND("@";UDSKIFT(A1;"_";"@";LÆNGDE(A1)-LÆNGDE(UDSKIFT(A1;"_";"")));1))

Derefter skal .DXF fjernes:
=VENSTRE(celle;LÆNGDE(celle)-4)

Den komplette formel:
=VENSTRE(HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-FIND("@";UDSKIFT(A1;"_";"@";LÆNGDE(A1)-LÆNGDE(UDSKIFT(A1;"_";"")));1));LÆNGDE(HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-FIND("@";UDSKIFT(A1;"_";"@";LÆNGDE(A1)-LÆNGDE(UDSKIFT(A1;"_";"")));1)))-4)

Der er fundet inspiraion på:
https://trumpexcel.com/find-characters-last-position/
Avatar billede supertekst Ekspert
29. januar 2021 - 12:21 #2
Hej Ole

Hvis det må være VBA - så giv blot signal..

MVH