Avatar billede Mariann Juniormester
31. januar 2021 - 15:46 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Ny skærm irriterer øjnene

Jeg har skiftet min gamle skærm Samsung SyncMaster 225BW ud med en Philips 275s1ae. Jeg har kallibreret den nye skærm. Både før og efter kalibrering gik der kun kort tid før mine øjne begyndte at blive irriteret. Jeg har arbejdet på kontor i over 30 år og brugt forskellige skærme, men har aldrig haft det problem før. Den gamle skærm var 22,5 " og 1680x1050. den nye er 27" og 2560x1440. Jeg har samme afstand til skærmen, men ændret størrelsen til 120%. Jeg bruger skærmbriller. Hvorfor bliver mine øjne irriterede? Mangler jeg at indstille noget?
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. januar 2021 - 16:46 #1
Kunne det tænkes nogle af følgende faktorer:

Lysstyrken på din ny skærm?
Opdateringsfrekvensen på din ny skærm er anderledes end den gamle?
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. januar 2021 - 16:48 #2
Du har sikkert været forbi google med det, men faldt lidt over denne artikel: https://www.allaboutvision.com/cvs/irritated.htm

Måske den kan give dig lidt ekstra "muligheder" at afprøve.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
02. februar 2021 - 08:55 #3
Hvad mener du med at du har kalibreret den ?
Avatar billede Mariann Juniormester
02. februar 2021 - 17:37 #4
Hej Thomas
Kalibrer skærmfarver under kontrolpanel i Windows 10.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
02. februar 2021 - 17:54 #5
Jeg har samme type skærm og jeg må sige at jeg også i begyndelsen have svært ved den. Jeg tillægger årsagen at være den høje dpi (opløsning kontra størrelse)til trods for skaleringen i windows.
Det er jo super dejligt med noget mere plads på skærmen. Men måske er der en for høj pris. Min personlige tilgangsvinkel er at skærme der er 24” med 1920x1080 opløsning passer mig bedst når det drejer sig om ‘tekst’ arbejde på en skærm.