Avatar billede MigSelv Praktikant
17. februar 2021 - 13:46 Der er 2 kommentarer

Fra Displayport 1.4 til Displayport 1.2: 4K/UHD @75Hz

Goddag eksperter,

Jeg har en PC med Displayport 1.4.
Jeg har en 27" skærm, der præsterer 4K/UHD @ 75Hz.

Jeg er helt klar over, at Displayport 1.2 lige akkurat kan klare 4K/UHD ved 75Hz, og at Displayporte er bagud-kombatible ligsom USB-porte, men...

Hvis nu PC'en sender data ud gennem sin DP 1.4-port og videre gennem et DP 1.4-kabel, vil der så ikke opstå "trafikprop" ved ankomsten til skærmens DP 1.2 port??? Vil jeg stadig få maksimal udnyttelse af min skærms opløsning og opdateringsfrekvens, altså 4K/UHD @75Hz?

Håbe nogen kan hjælpe, da det ville være træls at købe ny skærm til 6000 coronas og ikke få fuld gavn af den.
Avatar billede MigSelv Praktikant
17. februar 2021 - 13:49 #1
Fra Displayport 1.4 til Displayport 1.2: 4K/UHD @75Hz

Jeg har en PC med Displayport 1.4.
Jeg har en 27" skærm, der præsterer 4K/UHD @ 75Hz.

VIGTIG pointe: Skærmen har Displayport 1.2!

Jeg er helt klar over, at Displayport 1.2 lige akkurat kan klare 4K/UHD ved 75Hz, og at Displayporte er bagud-kombatible ligsom USB-porte, men...

Hvis nu PC'en sender data ud gennem sin DP 1.4-port og videre gennem et DP 1.4-kabel, vil der så ikke opstå "trafikprop" ved ankomsten til skærmens DP 1.2 port??? Vil jeg stadig få maksimal udnyttelse af min skærms opløsning og opdateringsfrekvens, altså 4K/UHD @75Hz?

Håbe nogen kan hjælpe, da det ville være træls at købe ny skærm til 6000 coronas og ikke få fuld gavn af den.
Avatar billede eurositi Ekspert
18. februar 2021 - 09:37 #2
DisplayPort er bagudkompatibelt, og den svageste komponent bestemmer, hvilken datahastighed, der benyttes. Altså populært sagt: Laveste fællesnævner.

Det er ikke sådan, at GPU'en "pumper" data ud gennem kablet, som skærmen ikke kan håndtere. Det er der styr på på forhånd.

Her er en anden sag om det samme:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/aors38/my_gpu_has_a_displayport_14_output_while_my/