Avatar billede kfec Seniormester
26. februar 2021 - 15:46 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Flere ssd diske som et drev?

Hej hvordan sætter man flere forskellige ssd m.2 NVME Express PCIe 3.0 x4 diske sammen til 1/et drev, er der nogle ulemper ved det, mister man hastighed hvis det ene er hurtigere end det andet?
Tænkte at bruge denne her ASUS HYPER M.2 X16 CARD V2 Interfaceadapter
https://www.compumail.dk/da/p/asus-hyper-m-2-x16-card-v2-interfaceadapter-993928909

jeg stiller samme spørgsmål også med sata ssd diske via bundkortet

Er der ikke noget med intel har en function der hedder noget med (bod)
der kan sætte nogle forskellige diske sammen til et drev
og det er ikke raid stripe 0 jeg tænker på.
mvh kfec
Avatar billede INK Ekspert
26. februar 2021 - 16:01 #1
Avatar billede poko1 Ekspert
26. februar 2021 - 18:13 #2
Min MSI Kører med 2 stk. M.2  I Raid.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2021 - 18:18 #3
JBOD = "Just a Bunch of Disks".

Der er flere måder, der alle har sine ulemper. Og bevares, nogle fordele :-)

Det jeg synes er vigtigst at gøre opmærksom på er, at du ikke aner hvor data opbevares - om det er på den ene, den anden eller tredje disk.

Dør bare en af diskene, vil al data derfor være i fare for at blive tabt.

Du vinder ikke noget i performance.

Det eneste du vinder er at den samlede disk kapacitet er... - samlet, og ikke fordelt på en, to eller tre diske.

Så du skal kun konvertere hvis du finder det mere belejligt end at tilgå dem som enkelte diske, OG at du har 100% styr på backup over på et andet medie.

PS - JBOD ER i grove træk identisk med RAID 0.
Avatar billede kfec Seniormester
01. marts 2021 - 01:41 #4
ole_madsen>> Det var lige præcis det jeg trode, at du ville få mere stabilitet og sikkerhed netop fordi det ikke er stripe 0 hvor dataene bliver splittet men bare lagt oven i hinanden...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. marts 2021 - 17:25 #5
Stabilitet, nej. Sikkerhed, nej, tvært imod. Når du fordeler data over flere diske, uden at have "backup" (mirror), sætter du netop sikkerheden over styr.

Du kan læse om de grundlæggende RAID typer på https://da.wikipedia.org/wiki/RAID

JBOD er ikke inkluderet, da den ikke opfattes som "RAID". Men der er en kort sammenligning her: https://www.sweetwater.com/insync/raid-0-jbod/

I grove træk - JBOD bliver data skrevet sekventielt, først på den første disk. Når den er fyldt, fortsættes på næste, o.s.v..

RAID0 skriver data skiftevis på de forskellige diske - og derved opnås der en teoretisk ydelsesforbedring (Fordi der kan sendes data til flere diske på en gang). Teoretisk, fordi det er meget afhængig af datamængden og den/de controllere der håndterer data.

Men fælles gælder det, at opstår der fejl på en disk, er data ødelagt. Og da data kan være fordelt over flere diske (Fragmentering ved JBOD, fordelingsnøgle ved RAID0), vil rigtig meget data ødelægges.

Jeg ville ikke anbefale nogen af dem til noget, andet end rå masse-data lagring, hvis der findes backup af data på anden vis.
Avatar billede kfec Seniormester
05. marts 2021 - 16:04 #6
Tak for svaret, det gav mig indblik i hvad jeg vælger og det blev JBOD fordi det er mere belejligt at have det samlet et sted hvor der også bliver fyldt på løbende, så vil jeg have lidt mere fokus på backup.