Avatar billede Mikkel_W Juniormester
02. marts 2021 - 13:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

SUM.HVISER/SUMPRODUKT dynamisk antal kriterier

Hej

Jeg har et Excel-ark, der indeholder nogle lønninger.

Kolonne A indeholder et medarbejdernr.
Kolonne B indeholder en lønart (f.eks. "1000-Bruttoløn", "2000-Timeløn" osv.)
Kolonne C indeholder et beløb

I et andet ark har jeg alle medarbejderne listet (med bl.a. medarbejdernr.).

I medarbejderarket skal jeg kunne hente lønninger over pr. medarbejder som en sum. Kriterierne er medarbejdernr. og lønart.

De relevante lønarter (dem der skal summeres på), står i en fane for sig selv.

Hvordan kan jeg lave en sum.hviser/sumprodukt eller lignende, der summerer på medarbejdernr. og lønarter, hvis lønarterne ikke skal skrives specifikt i formlen? Således at hvis der tilføjes nye lønarter, så kommer de med i summen.

Pft.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. marts 2021 - 14:07 #1
Kan du ikke uploade en fil til for eksempel Dropbox med annonymiserede eksempeldata og manuelt vise enkelte eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede acore Ekspert
03. marts 2021 - 15:37 #3
Hvis du tilføjede en hjælpe-kolonne (kan være hidden) D på Lønfil med formlen

=NOT(ISNA(MATCH(B2;'Opsætning - lønarter'!$A$2:$A$21;0)))

så kunne du på Medarbejderoversigt i kolonne B bruge formlen

=SUMIFS(Lønfil!$C$2:$C$23;Lønfil!$A$2:$A$23;Medarbejderoversigt!A2;Lønfil!$D$2:$D$23;TRUE)

for at få det ønskede resultat.

Men der kan selvfølgelig være gode grunde til, at det ikke er en mulighed.
Avatar billede Mikkel_W Juniormester
04. marts 2021 - 12:16 #5
Tak for hjælpen!