Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2021 - 16:50 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Boot problem, symtom på hvad?

Min computer kører med Windows 10 opdateret. 8 GB ram på Asus bundkort.
Jeg booter op på en Asus SSD 250GB disk. 232 GB ledigt.
Jeg har et par gange oplevet boot problemer.
Første gang startede computeren op i reparations tilstand, men ved tryk på enter, startede den op normalt.
Anden gang det skete, startede computeren op i bios, med besked om, at der ikke var noget at boote på.
Men efter at have slukket og genstartet bootede computeren op normalt.
Spørgsmålet er, hvad er det symtom på, noget må der jo være galt.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 17:21 #1
Tjek forbindelserne til din harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 17:23 #2
Kør en sfc /scannow fra Powershell kørt som administrator.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 04:16 #3
OK prøver tak.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 04:22 #4
Powershell  fandt ingen fejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2021 - 06:32 #5
Har du flere diske i computeren tjek dem for fejl. Har du eksterne diske på prøv at koble fra.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 11:26 #6
Jeg har 3 diske i alt. Jeg har prøvet Hard disk sentinel, den siger at der er 119 kommunikationsfejl mellem  min SSD (med windows) og værten. de 2 andre diske er helt i orden. Jeg prøver mit AOMEI backup.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 12:08 #7
Det er ikke blevet bedre.  Først lavede jeg en restore med AOMEI, det blev det ikke bedre af. Så prøvede jeg med en ældre backup, men det var det samme.
Så skiftede jeg kablet, men det hjalp heller ikke. Så problemet er vel disken?
Jeg havde det samme med en af mine Toshiba diske, skiftede den med en anden, som kører fint.  Jeg vil lave en kopi af min SSD disk. Jeg har en Samsung EVO på kun 12oGB og en SanDisk Plus på 240GB, jeg er i tvivl om, hvilken som er bedst egnet.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2021 - 12:36 #8
jeg bruger Samsung diske som har kørt i 5 år uden problemer.  Så det ville være mit valg når du har sådan en.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 12:43 #9
OK jeg prøver. Der er jo ikke så mange data på, at det er et problem.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 13:27 #10
Det var disken, den "nye" disk er fejlfri. Der er 63,3GB fri så det er vel i orden.
Tak for dit parløb 😊
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 14:07 #11
Jeg har sat den HHD med fejl i computeren som F drev, og formateret den.
Der er stadig 119 problemer, så den er faktisk "syg" så det er skraldespanden😒
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2021 - 16:09 #12
#10 Hvis du kun har systemet og de mest brugte programmer på den er det fint.
Samsung har et program der hedder Magician der kan hentes på deres hjemmeside hvis du ikke har en cd med det.Da jeg købte i sin tid var cd med hver disk
Med det kan du tjekke om disken kører optimalt med ahci aktiveret og du kan med programmet tilpasse disken til hurtigste ydelse, mest sikre og en indstilling mere og flere ting. Firmware kan også hentes med programmet.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 18:25 #13
Jeg havde faktisk en Magican, havde bare glemt den. Nu har jeg hentet en ny.
https://ibb.co/wLHJ8JF
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2021 - 18:33 #14
Den kører fuld fart kan jeg se :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 19:25 #15
Dodt:-)
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 19:26 #16
Godt 😎
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2021 - 12:57 #17
Nu har jeg sat en Samsung 860 EVO 1 TB i computeren, (Klonet) med 884GB fri 😁