Avatar billede compac Seniormester
07. marts 2021 - 17:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sikring af database-program

Jeg har en et database-system med new-edit-delete osv.
Jeg vil nu gøre det sikkert så man ikke blot kan skrive i menulinien og få adgang til det.
I princippet er det bygget op sådan at edit or new ligger i samme fil:

if (isset($_GET['id'])) {
//...edit record
}
else
{
//opret ny record
-med denne metode kan man  oprette en ny record, selvom der ikke er logget ind . Jeg har brugt dette som baggrund:
https://www.killersites.com/community/index.php?/topic/3064-basic-php-system-view-edit-add-delete-records-with-mysqli/

I begyndelsen af filen har jeg brugt dette der kommer fra et loginscript:
<?php
// Initialize the session
session_start();
// Check if the user is logged in, if no redirect him to login page
if(!isset($_SESSION["loggedin"]) && $_SESSION["loggedin"] === true){
    header("location:login.php");
  exit;
}
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2021 - 01:09 #1
Den if ser meget funky ud.

hvis ikke session har loggedin og session loggedin er sand
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2021 - 01:10 #2
Hvis du skal fremtidsskire lidt burde du maaske have roller - brugere med edit adgang og brugere kun med læse adgang.
Avatar billede compac Seniormester
08. marts 2021 - 12:56 #3
De var netop den sætning der var skyld i det: Den skulle være:

if(!isset($_SESSION["loggedin"]) || $_SESSION["loggedin"] !== true){

-bortset fra det føler jeg ikke at der er særlig sikkert at ny record kan oprettes hvis "id" ikke er der - altså uden betingelse. Det kunne jeg nok få ved en omskrivning.
NB! script med læseadgang har jeg for sig selv.