13. marts 2021 - 21:09 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

VBA kode der skriver bestemt formel i en bestemt celle i et ark hvert minut

jeg ønsker at "=NU()" bliver skrevet i ark1!A1 hvert minut så den "opdatere" af sig selv :)
Avatar billede acore Ekspert
14. marts 2021 - 07:38 #1
Der er tutorials til det mange steder, se fx https://sites.google.com/site/excelforbeginners/Home/vba-codes/clock-with-automatic-refresh. Det skal siges, at jeg ikke har testet den.
14. marts 2021 - 13:48 #2
ja der er mange og har prøvet en del af dem, men en fejl jeg ser gå igen er hvis jeg så åbner et andet excel ark ved siden af kan den godt finde på at smide klokken der ind også og det ønsker jeg jo ikke.
Avatar billede store-morten Ekspert
14. marts 2021 - 14:27 #3
Er det "kun" visning  af tiden du skal bruge?

Husk også:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1036609
Avatar billede store-morten Ekspert
14. marts 2021 - 15:07 #4
Mens du har lagt svar i overstående ?
Fik jeg testet lidt mere, prøv disse i et modul:
Dim KørTid As Date

Sub StartTimer()
    KørTid = Now + TimeValue("00:01:00")
    Application.OnTime KørTid, "Timer"
End Sub

Private Sub Timer()
    Sheets("Ark1").Calculate
    StartTimer
End Sub

Sub StopTimer()
On Error Resume Next
Application.OnTime EarliestTime:=KørTid, Procedure:="Timer", Schedule:=False
End Sub
Og formlen: =NU()
14. marts 2021 - 15:07 #5
nej det er værdien jeg skal bruge. jeg har lavet et ark som der regner ud hvor hurtigt vi Laster/losser ombord på skibet. og viser hvad tid vi er færdige. det virker super lækkert, men ville gerne at der også var et felt der tæller ned så hvis vi feks. startede kl 14 og programmet regner ud at vi er færdige kl 20 med den bestemte rate, så tæller den 6 timer ned og opdatere hvert minut. men raten ændre sig under sådan en Lastning/lossning. så når jeg taster en ny mængde væske ind kl 15 så skal nedtælleren opdatere så den passer der. så løsningen vil egentlig bare være at få en celle til at vise det aktuelle tidspunkt og opdatere hvert minut så har jeg selv formlerne til resten. og som ikke kan finde på at hoppe over i et andet ark hvis jeg har to åbne på samme tid.
Avatar billede store-morten Ekspert
14. marts 2021 - 15:09 #6
Formater cellen med =nu() til: tt:mm da der kun opdateres pr. minut.
14. marts 2021 - 19:36 #7
jeg har lagt den ind i et modul og skrevet formlen =NU() of formateret a1 til tt:mm, men jeg syntes ikke der sker noget.. er der andet jeg skal gøre?
14. marts 2021 - 19:38 #8
UNDSKYLD!! det virker helt perfekt, den var bare lidt forsinket! lækkert! då for løsningen! :)
14. marts 2021 - 20:43 #9
nyt problem, når den opdatere tiden så skal den reelle tid trækkes fra det tidspunkt vi er færdige, og det virker lækkert i dataarket, MEN! den opdatere ikke på den forside jeg har lavet.

min opsætning
ark1 med data og beregninger og nu livetid(tak) spiller max
ark2 forside der formidler data så det er brugervenligt

men cellen Ark2!M4 opdatere ikke selvom den referere til den celle i Ark1 som opdatere
Avatar billede store-morten Ekspert
14. marts 2021 - 21:27 #10
Prøv at tilføje Ark2 i Timer
14. marts 2021 - 21:55 #11
det prøvede jeg, men så gik excel i selvsving
14. marts 2021 - 22:02 #12
det lykkedes, havde kommet til at skrive:

Dim KørTid As Date

Sub StartTimer()
    KørTid = Now + TimeValue("00:01:00")
    Application.OnTime KørTid, "Timer"
End Sub

Private Sub Timer()
    Sheets("Ark1").Calculate
    StartTimer
    Sheets("Ark2").Calculate
    StartTimer
End Sub

Sub StopTimer()
On Error Resume Next
Application.OnTime EarliestTime:=KørTid, Procedure:="Timer", Schedule:=False
End Sub

løsningen var

Dim KørTid As Date

Sub StartTimer()
    KørTid = Now + TimeValue("00:01:00")
    Application.OnTime KørTid, "Timer"
End Sub

Private Sub Timer()
    Sheets("Ark1").Calculate
    Sheets("Ark2").Calculate
    StartTimer
End Sub

Sub StopTimer()
On Error Resume Next
Application.OnTime EarliestTime:=KørTid, Procedure:="Timer", Schedule:=False
End Sub
14. marts 2021 - 23:22 #13
hvordan for jeg den til at starte tid selv når dokumentet åbnes? jeg skal lige nu ind manuelt og afspille den før den virker
Avatar billede store-morten Ekspert
15. marts 2021 - 00:00 #14
I Denne_projektmappe

Private Sub Workbook_Open()
Call StartTimer
End Sub