Avatar billede elin55 Juniormester
06. april 2021 - 14:54 Der er 14 kommentarer

Opsætte Gmail i Thunderbird.

Hej,

jeg har i flere år haft en G-mailadresse, men pludselig opstod der problemer med, at jeg kan hente mails ned. I thunderbird får jeg at vide, at kodeordet er forkert.

Jeg har prøvet at skifte kodeordet, men det hjalp ikke.

Jeg kan gå på Gmail på nettet og logge mig på med mit kodeord.

Er der nogen herinde, der kan forklare mig, hvad pokker jeg gør forkert, for det virker bare ikke.

Jeg bruger Windows 10.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. april 2021 - 17:29 #1
Jeg har hørt det er sket ved at man har fået slået noget kryptering til i Thunderbird. (Sikker mail).

Men det kan også ske, hvis det er en ældre konfiguration du har, og "Unsecure apps" funktionen er blevet deaktiveret på din gmail konto. Det skal den helst også være - Unsecure Apps er en funktion man kan aktivere for at slå alle former for sikkerhed fra på sin google konto, og dermed kommunikere med gamle mail-klienter. Det er Thunderbird ikke længere, men det kan jo ske den har været konfigureret efter den gamle, usikre metode, og at der nu er blokeret for det...
Du kunne evt. prøve at fjerne kontoen helt fra Thunderbird, sørge for at den er helt opdateret, og så konfigurere den igen. Så skulle alt gerne "autokonfigurere"...
Avatar billede elin55 Juniormester
07. april 2021 - 11:28 #2
Tak for svaret. Jeg skal nok få det prøvet og så vender jeg tilbage.
Avatar billede elin55 Juniormester
08. april 2021 - 15:18 #3
Hej igen,

Så fik jeg slettet kontoen helt og sat den op forfra.Jeg fulgte indstillingerne fra min mand g-mail opsætning. Desværre lykkedes det ikke.

Efter tryk på opret konto blev jeg mødt af en meddelelse: Kan ikke logge på serveren. Det skyldes sandsynligvis forkert konfiguration, brugernavn eller adgangskode.

Håber, du kan hjælpe mig videre med fejlfinding.
Avatar billede INK Ekspert
08. april 2021 - 21:35 #4
Har du checket indstillingerne i forhold til denne:
https://support.google.com/mail/answer/7104828?hl=da#zippy=%2Cjeg-kan-ikke-logge-ind-på-min-mailklient

Se også første punkt om fejl ved login.
Avatar billede elin55 Juniormester
11. april 2021 - 17:18 #5
Hej igen,

Undskyld det sene svar, men har ikke fået mail om, der var et nyt svar.

Nu har jeg fået afprøvet opsættelsen af kontoen efter beskrivelsen fra det sendte link. Desværre kan jeg ikke få det til at virke. Der står, at jeg ikke kan logge på. Det er enten forkert konfiguration, brugernavn eller adgangskode, men jeg kan uden problemer logge mig på gmail fra browseren, så jeg fatter det ikke. Hvad pokker gør jeg galt?
Avatar billede INK Ekspert
11. april 2021 - 17:36 #6
Har du aktiveret "usikre apps" på din Google mail?
Avatar billede INK Ekspert
11. april 2021 - 17:37 #7
Det hedder vist "adgang for mindre sikre apps".
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2021 - 17:59 #8
Hvis ikke Thunderbird understøtter sikker mail i dag - altså "Mindre sikre apps" slået fra, så er der noget helt galt. Så er det ikke en nyere Thunderbird...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2021 - 18:04 #9
For lige at komme al tvivl til gode, har jeg netop hentet Thunderbird fra https://www.thunderbird.net/da/, lavet en "next-next" konfiguration (den har selv opdaget det var gmail), og konfigureret den uden nogen problemer.

Til info kører jeg med højeste sikkerhedsniveau hos Google - og skulle selvfølgelig godkende mig via min FIDO-key, hvilket gik uden problemer.

Men dermed har jeg ingen bud på hvad der kan være galt, for når det bare er ud ad landevejen, er det da mystisk at det ikke virker for dig...
Avatar billede elin55 Juniormester
12. april 2021 - 16:26 #10
Jeg har endnu engang tjekket min version af Thunderbird, og det er den nyeste jeg har.

Jeg har også prøvet at lave en ny konto og det gik uden problemer, men som Imap. Det er jo ikke så brugbart at lave en ny konto, for alle der skriver til min gmail kender jo ikke den nye adresse og jeg får en del nyhedsbreve, og det virker næsten umuligt at få det rettet.

Jeg forstår heller ikke, jeg ikke kan sætte kontoen op med pop3.

Hvad der er gået galt, har jeg ingen ide om, for det virkede for kort tid siden, og jeg har ikke ændret på noget, men mange tak for alle forsøg på hjælp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2021 - 17:28 #11
Pop3 er, så vidt jeg ved, en ældre protokol - det kan være her problemet opstår.

Log på en browser med din gmail, og gå i indstillinger (tandhjul i øverste højre hjørne) og vælg "Se alle indstillinger" øverst.

Gå til fanen "Videresendelse og POP/IMAP". Tjek at POP er aktivieret korrekt - eller aktiver i stedet IMAP og brug denne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2021 - 17:30 #12
PS - forskellen på POP og IMAP, foruden sikkerheden på protokollen, er at POP arbejder på elementer der er hentet fra serveren (Google). IMAP arbejder direkte på serveren, og viser altså "server view" direkte.
Hvis du bruger gmail flere steder fra (eks. direkte i browseren eller på telefonen) betyder dette meget for din oplevelse.

Personligt har jeg ikke kørt POP3 i mange år... (rent faktisk har jeg ikke kørt på klientsoftware, andet end når jeg skal teste :-)
Avatar billede elin55 Juniormester
12. april 2021 - 17:47 #13
Mange tak for svar. Der er Corona test i morgen og bagefter vil der så være Gmailtest. Jeg vender tilbage om det giver resultat:-)).
Avatar billede elin55 Juniormester
13. april 2021 - 15:36 #14
Tak for alle gode forslag. Jeg har prøvet alle dine forslag og oprettet som imap, men den er fuldstændig lige glad med om jeg skriver pop3 eller imap.

Det er jo meget mærkeligt, for det har virket indtil for kort tid siden, og jeg har ikke ændret på noget. Min mand kører med samme opsætning, og der virker kontoen uden problemer som pop3.